شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح آمریکا برای «‌عبور آزاد کشتی‌ها» در تنگه هرمز به زودی ارائه می‌شود

 

با بالا گرفتن بحران نفتکش‌ها در خلیج فارس، جان رود، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، از اجرای طرحی در روزها یا هفته‌های آینده برای تضمین «عبور آزاد و بی‌مانع» کشتی‌ها از تنگه هرمز خبر داده است.

به گزارش الجزیره، رود روز شنبه ۲۹ تیرماه، در نشستی با موضوع امنیت گفت: «ما در حال اجرایی کردن برنامه‌ای به نام سانتینل  (به معنای پست دیده‌بانی) هستیم که بر اساس آن با مشارکت تعدادی از کشورها عبور آزاد و بی‌مانع کشتی‌های تجاری را در تنگه هرمز در خلیج فارس تضمین می‌کنیم.»

او در توضیح این پروژه گفت: «هدف آن است که با داشتن پست‌های دیده‌بانی بیشتر به کمک ادوات اطلاعاتی و نظارتی، فعالیت در خلیج (فارس) را زیر نظر گرفته و علاوه بر حضور در هوا و دریا برای ایجاد ثبات، قادر به پاسخگویی نیز باشیم.»  

رود گفت مذاکراتی را هم‌پیمانان آمریکا در ناتو، برخی «شرکا» در منطقه خلیج فارس و دیگر کشورها به منظور ملحق شدن آنان به این برنامه برای باز نگه داشتن «آب‌راه حیاتی» مذکور انجام داده‌اند.

او اعلام کرد عملیات جدید طی «روزها و هفته‌‌های آینده» اجرایی خواهد شد.  

این مقام آمریکایی گفت کشورش به دنبال درگیر شدن با ایران نیست اما در حفظ نیروها و مردم خود مصمم است. 

رود اضافه کرد: «احتمال اشتباه محاسباتی از سوی ایران بالا رفته است. آنها در حال انجام اقداماتی مانند توقیف شناور بریتانیایی‌اند. این طرز برخورد در یک آبراه کوچک احتمال درگیری ناخواسته را بالا می‌برد.»

اشاره این مقام آمریکایی به توقیف روز جمعه نفتکش بریتانیایی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تلافی توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق به دست نیروهای بریتانیایی است.

او همچنین بر نگرانی‌ها نسبت به رفتار ایران در «حمایت از تروریسم، بازداشت خودسرانه آمریکایی‌ها، تلاش برای قابلیت‌های هسته‌ای و موشک‌های با برد بلند» تاکید کرد.

در همان نشست، سیگال ماندلکار، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم، گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بخش نظامی این کشور تاثیر داشته است.

او اضافه کرد که «کاهش تاریخی در میزان تولید نفت ایران» سبب شده ایران از درآمد لازم برا ی توسعه برنامه هسته‌ای  خود و یا حمایت از شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان یا حوثی‌ها در یمن محروم شود.

با تشدید تنش‌ها در خلیج فارس، نگرانی‌ها نسبت به احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا بالا گرفته است. 

دولت آمریکا ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز که مهم‌ترین شریان عبور نفتکش‌هاست می‌داند، اما ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More