شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طبری ضمن رد اتهامات خود: نسبت به مال خود حق شرعی دارم

اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین رییس قوه قضاییه، اتهامات خود را «پرونده سازی‌» و «افترا» خواند و آن را رد کرد.

او روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در دومین جلسه دادگاه گفت که پرونده‌های مطرح درباره او پیش از این تشکیل و مختومه شده است. 

طبری اعلام کرد که «طبق مقررات قانونی مانند سایر شهروندان حق شرعی نسبت به مال خود دارم».

او اتهام خود مبنی بر دریافت رشوه ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از حسن نجفی، یکی از مالکان مجموعه ویلاهای مشهور به «کلاک» و «باستی هلیز» در لواسان، را رد کرد.

 طبری در عین حال در پاسخ به سوال قاضی درباره دریافت زمین از حسن نجفی در «قریه نجارکلای» لواسان گفت: «با نجفی قرارداد داشتم و در صندوق امانات است و با خودکار سبز امضا شده است».

طبری همچنین گفت که یک قرارداد با فرهاد مشایخ، یکی از متهمان این پرونده، داشته است اما چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این پول را بازگردانده است. او درباره جزییات این قرارداد توضیح نداد.

اکبر طبری در عین حال گفت که جلساتی با فرهاد مشایخ و حسن نجفی داشته است.

او اضافه کرد: «اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد.اگر آنها نیز از من بخواهند من نیز برای آنها انجام می‌دهم».

نماینده دادستان در جلسه دادگاه دستخط اکبر طبری را نشان داد که در آن نوشته بود که فرهاد مشایخ  «۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت و ساز در اختیار» او قرار داده است.

 رسول قهرمانی گفت که طبی همچنین یک ساختمان ۳۰۰ متری در خیابان کریم خان تهران را به آقای طبری داده و سند آن را به نام او ثبت کرده است.

نماینده دادستان گفت: «آقای مشایخ گفته است که پول‌ها متعلق به من نیست و توسط حسن نجفی داده شده که به آقای طبری بدهم».

 

پرونده اکبر طبری نباید «دستمایه تسویه حساب» سیاسی شود

یکی از اتهامات اکبر طبری «اعمال نفوذ» برای ساخت «غیرقانونی» مجموعه ویلاهای مشهور به «کلاک» و «باستی هلیز» در لواسان بوده است.

اتهامی که درباره صادق لاریجانی، رییس سابق قوه قضاییه و علی اکبر ناطق نوری، رییس سابق دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی، نیز مطرح شده است.

در همین حال پیش از این گروه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» خواستار تعقیب قضایی این دو نفر به دلیل «تخلف» در صدور دستور برای ساخت این مجموعه شده بود.

در همین حال در جلسه روز چهارشنبه دادگاه قاضی بابایی قاضی این پرونده گفت که «برگزاری جلسات دادگاه و موضوعات مطروحه نباید دستمایه تسویه حساب اشخاص و گروه‌ها باشد».

صادق لاریجانی پیش از این اعلام کرده بود که به اتهامات مطرح درباره اکبر طبری رسیدگی شده  و «کذب بودن آن محرز» شده است.

 در همین حال برخی از کانال‌های تلگرامی دلیل تشکیل نشدن جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهار ماه گذشته را «قهر» صادق لاریجانی ذکر کرده بودند.

قاضی بابایی همچنین گفت که «فایل صوتی و تصویری هر یک از متهمان پرونده که در خارج از کشور به سر می‌برند دارای اثر مثبت است و امیدواریم او و دیگران به وعده خود عمل کنند».

غلامرضا منصوری، قاضی متهم به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه در این پرونده، با انتشار ویدیویی گفته که با باز شدن مرزها به ایران بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، منصوری مدتی در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان، متعلق به پروفسور سمیعی، بستری بوده است.

در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین رییس قوه قضاییه و ۲۱ متهم دیگر این پرونده، طبری به «اعمال نفوذ در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی» متهم شده بود. بیژن قاسم‌زاده، بازپرسی که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده نیز از متهمان عمده این پرونده است.

همچنین در این پرونده ۶۱ نفر بازداشت شدند که بعضی از آن‌ها با قرار وثیقه آزادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More