شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ضرب‌وشتم برخی بازداشت‌شدگان روز کارگر در ایران

در حالی که تعدادی از بازداشت‌شدگان روز کارگر در ایران تاکنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، رسانه‌ها و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی از تداوم بازداشت، احضار مجدد و همچنین ضرب‌و‌شتم بعضی از آن‌ها در زندان خبر می‌دهند.

یازدهم اردیبهشت‌ماه امسال نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از تجمع‌کنندگان روز جهانی کارگر را همراه با چند نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی بازداشت و به زندان‌های اوین تهران و قرچک ورامین منتقل کردند. 

آنها مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کرده بودند.

کیوان صمیمی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب‌مقدم، اسدالله‌سلیمانی، زهرا تهرانی‌زاده، لیلا ناصروندی، ناصر محرم‌زاده، مهدی فخری،‌ کامیار فکور، ماهان صالحی، محمدعلی طاهری، علی یاور، محمد اخلاقی، افشین میرزاخانی، محمدرضا پناهی و محمد عادل‌فر از جمله فعالان کارگری و روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در این تجمع‌ها بودند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان تاکنون با تشکیل پرونده و قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

با این حال،‌ آخرین خبرها از تداوم بازداشت مرضیه امیری، روزنامه‌نگار، و ضرب‌و‌شتم عاطفه‌ رنگریز و ندا ناجی فعالان مدنی که از دیگر بازداشتی‌های این روز بودند، حکایت دارد. گفته می‌شود آنها در راه مراجعه به بهداری «به بهانه نداشتن چادر» مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

ضرب‌و‌شتم و انتقال ندا ناجی به درمانگاه

 

خبرگزاری هرانا،‌ ارگان رسانه‌ای فعالان حقوق بشر ایران،‌ شنبه ۱۵ تیرماه گزارش داد که ندا ناجی و عاطفه رنگریز پنجشنبه 13تیرماه در زندان قرچک ورامین مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.

ناجی در اثر جراحات وارد شده به بهداری زندان منتقل شده است.

جمال عاملی، همسر این زندانی سیاسی، روز شنبه در حساب توییر خود نوشت ناجی طی ۲۴ ساعت گذشته در زندان قرچک ورامین یک‌بار از سوی یکی از زندانیان جرایم عادی و یک‌بار دیگر به دست پرسنل زندان مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته است. بنا به گفته او، ناجی بر اثر ضربه‌ای که به سرش خورده دچار تاربینی شده است.

 

 

در اعتراض به این برخورد مسئولان زندان، سپیده قلیان که بازداشت‌شدگان اعتراضات کارگری هفت‌تپه در سال گذشته بوده،‌ روز یکشنبه ۱۶ تیرماه دست به تحصن در مقابل دفتر مدیریت زندان قرچک زده است.

 

مخالفت با قرار وثیقه مرضیه امیری

 

پنجشنبه ۱۳ تیرماه،‌ خانواده مرضیه امیری،‌ خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از تفهیم اتهام او پس از دوماه بازداشت خبر داد.

سمیرا امیری، خواهر این روزنامه‌نگار زندانی در توئیتر خود نوشت در متن کیفرخواست دادگاه انقلاب علیه او «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» عناوین اتهامی‌اند.

 

 

امیری در حال تهیه گزارش از تجمع‌های روز کارگر بازداشت شده بود.

وبسایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همین مورد نوشت پرونده او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه قرار دارد. این قاضی‌ با درخواست امیری برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه مخالفت کرده است.

هفته گذشته،‌ ۵۶۴ روزنامه‌نگار و عکاس در ایران با نوشتن نامه‌ای به روسای سه قوه جمهوری اسلامی خواستار آزادی این روزنامه‌نگار شده بودند.

 

 احضار و تجدید بازداشت تعداد دیگری از زندانی‌ها

 

خبرگزاری هرانا پیش‌تر در گزارشی از احضار پروین محمدی، نایب‌رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران که در روز کارگر بازداشت‌ شده بود، به دادگاه انقلاب کرج خبر داده است.

آنیشا اسدالهی،‌ از فعالان مدنی بازداشت‌شده در روز کارگر که با قرار وثیقه آزاد شده بود نیز سه‌شنبه ۲۸ خردادماه دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More