شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صندوق بین‌المللی پول: پیش‌بینی رشد منفی ۹/۵ درصدی برای اقتصاد ایران

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود  پیش‌بینی کرد با تشدید تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور در سال جاری شاهد رشد منفی ۹/۵ درصدی خواهد بود. این صندوق پیش‌تر، رشد منفی شش‌درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود. 

پیش‌بینی‌های این صندوق در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان» نزدیک به پیش‌بینی‌های هفته پیش بانک جهانی است که در گزارش خود گفته بود در پایان سال مالی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ اقتصاد در مقایسه با دو سال پیش، ۹۰ درصد کوچکتر خواهد شد.

ایران که از تولیدکنندگان بزرگ نفت است در پی انعقاد توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ با شش قدرت جهانی و لغو تحریم‌ها علیه این کشور، شاهد رشد چشمگیر درآمدهای نفتی خود بود. اما با خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، از برجام در سال گذشته و برقراری تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران،  درآمد نفتی ایران به شدت کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول قبلا پیش‌بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال جاری شاهد رشد منفی ۶ درصدی خواهد بود، اما این پیش‌بینی مربوط به قبل از انقضای دوره شش‌ماهه معافیت‌های نفتی اعطایی به تعدادی از مشتریان نفتی ایران و سپس عدم تمدید آن از سوی آمریکا بود.

این صندوق همچنین اعلام کرد ایران در کنار دیگر بازارهای نوظهور اقتصادی، همچنان «درماندگی بسیار شدید اقتصاد کلان» خواهد بود.

سقوط ارزش پول ملی ایران در پی اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا، تجارت خارجی این کشور را با اخلال مواجه ساخته و سبب افزایش شدید نرخ تورم سالانه در این کشور شده است. بنا بر پیش‌بینی این صندوق، نرخ تورم ایران در سال جاری به ۳۵/۷ درصد می‌رسد.

در حال حاضر، هر یک  دلار در بازار رسمی ایران ارزشی معادل ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دارد اما در بازار آزاد ارز، هر دلار روز سه‌شنبه به قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومان مبادله شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More