شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدور حکم ۱۰ ماه زندان و پرداخت یک دهم دیه برای مامور شهرداری در پرونده آسیه پناهی 

 

سازمان حقوق بشر ایران خبر داد بنا بر اسنادی که در اختیار دارد، مامور شهرداری کرمانشاه که به آسیه پناهی در حین تخریب منزلش اسپری فلفل پاشیده بود، به پرداخت یک دهم دیه کامل و همچنین ۱۰ ماه زندان محکوم شده است.

این سازمان اعلام کرد مامور شهرداری منطقه ۳ کرمانشاه براساس نظریه پزشکی قانونی تنها ۱۰ درصد در مرگ آسیه پناهی مقصر دانسته شده و به پرداخت یک دهم دیه کامل و همچنین ۱۰ ماه زندان محکوم شده است. 

براساس متن حکم دادگاه که در سایت سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده، این مامور به آسیه پناهی اسپری فلفل پاشیده و او را روی زمین کشیده بود.

 

 

پیشتر، مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه علت فوت آسیه پناهی را «بیماری حاد قلبی» اعلام کرده بود. 

او گفته بود: «اگر مقام قضایی تشخیص دهد که آیا رابطه سببیت بین استرس، بیماری و فوت این شخص وجود داشته و باید این موضوع بررسی شود، مجددا این رابطه را هم بررسی خواهیم کرد.»

در حکم دادگاه اعلام شده که پزشکی قانونی علت مرگ را «عارضه قلبی» دانسته و اعلام کرده که «استرس و مشاجره» تنها «۱۰ درصد در مرگ تاثیر داشته است».

سازمان حقوق بشر ایران به نقل یکی از بازماندگان آسیه پناهی که نامش ذکر نشده است، اعلام کرد که «شهرداری با دخالت در دادگاه تجدیدنظر» قصد دارد این حکم را تقلیل دهد.

شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، از بازداشت مدیر اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه و جانشین او خبر داده بود. با این حال در این پرونده تنها برای یک مامور شهرداری حکم صادر شده است.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین به نقل از «یک منبع مطلع» اعلام کرد مسئولان شهرداری به وعده خود مبنی بر دادن یک آپارتمان به بازماندگان خانم آسیه پناهی به جای زمین او عمل نکرده‌اند.

براساس این گزارش، همچنین شورای شهر ۱۰ میلیون تومان برای پرداخت به خانواده آسیه پناهی برای مخارج کفن‌ودفن تصویب کرده اما «شهرداری آن را به دو میلیون تومان تقلیل داده و بازماندگان پناهی هم از دریافت دو میلیون تومان خودداری کردند».

آسیه پناهی روز ۳۰ اردیبهشت، در جریان تخریب منازل شهرک فدک کرمانشاه از سوی ماموران شهرداری مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و جان باخت. 

حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفته بود: «ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند و برای این‌که مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More