شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدها هزار امضا علیه طرح محدودسازی اینترنت؛ غلامرضا جلالی: منافع مخالفان «ولنگاری در فضای مجازی» است

 

در حالی که اعتراض‌ها علیه طرح محدودتر شدن اینترنت در ایران ادامه دارد و بیش از ۸۰۰ هزار نفر یک کارزار اینترنتی در این باره را امضا کرده‌اند، رییس پدافند غیرعامل گفت منفعت معترضان در «ولنگاری در فضای مجازی» است.

غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، روز شنبه ۹ مرداد با انتشار یادداشتی، طرح مجلس برای محدودتر کردن اینترنت را «یک اقدام مبارک» خواند و نوشت: «باید این اقدام مجلس را به فال نیک گرفت.»

او انتقادها به این طرح را «ناشی از سوء برداشت» خواند و نوشت این انتقادها «فضاسازی رسانه‌ای از سوی افرادی است که منافع آنها در ولنگاری مدیریتی فضای مجازی است».

جلالی همچنین وعده داد که این طرح «با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی «به پختگی لازم خواهد رسید».

یک روز پیشتر نیز محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، معترضان به طرح محدودسازی اینترنت را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» ساکن «ریاض، آلبانی، دبی و لس‌آنجلس» خوانده بود.

روز شنبه روزنامه کیهان نیز با دفاع از این طرح، مخالفان را متهم کرد که حیاتشان «در غوغاسازی و دروغ‌پردازی است.»

نویسنده سرمقاله کیهان در عین حال با این انتقاد از نمایندگان مجلس که «اقناع‌سازی» نکرده‌اند نوشت: «وقتی تصمیمی از بالا گرفته و به پایین ابلاغ می‌شود، چون به طور طبیعی ممکن است با مخالفت عده‌ای مواجه شود، ابتدا دست به اقناع‌سازی یا مشروعیت سازی می‌زنند.»

در همین حال پایگاه خبری امتداد گزارش داد  که تعداد امضاهای کارزار اینترنتی در مخالفت با طرح مجلس به بیش از ۸۳۴ هزار امضا رسیده است.

به نوشته کانال تلگرامی امتداد، در روزهای گذشته ۱۵۰ هزار توییت در انتقاد از این طرح منتشر شد و در یک روز پس از رای‌گیری در مجلس نیز بیش از ۸۰ هزار پست و بیش از نیم میلیون کامنت در اینستاگرام درباره آن منتشر شد که در اعتراض به طرح بود.

همچنین خبری که خبرگزاری فارس درباره تصویب این طرح منتشر کرد بیش از هفت هزار کامنت به همراه داشت که در ۳۶۷ کامنت عبارت «کره شمالی» ذکر شده بود.

از سوی دیگر حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت ایران» گفته خواستار صدور مجوز برگزاری تجمع در اعتراض به طرح مجلس شده است.

علی شکوری راد، دبیرکل این حزب، این خواسته را در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، مطرح کرده است.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، وعده داده که جلسات کمیسیون های مجلس درباره این طرح پخش شود.در همین حال علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، وعده داد که مذاکرات این کمیسیون علنی خواهد داد.

بر اساس طرحی که قرار است یک کمیسیون مجلس آن را بررسی و مستقیما به شورای نگهبان بفرستد، پهنای باند برای اپلیکیشن‌های غیرایرانی کاهش می‌یابد و عملا منجر به فیلتر شدن آنها می‌شود..

همچنین بر اساس این طرح، پیام رسان‌ها و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خارجی در صورتی که نمونه ایرانی آن وجود داشته باشد فیلتر خواهند شد. ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران نیز صرفا در شبکه ملی اطلاعات امکان‌پذیر خواهد بود.

در روزهای گذشته شمار زیادی از نهادهای مدافع آزادی بیان و حقوق مدنی شهروندان درباره پیامدهای این طرح هشدار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More