شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به پیروزی صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی

پیروزی صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی که در صحنه بین المللی مقابل حریفی فرانسوی به میدان رفت، با واکنش گسترده کاربران در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

خادم بامداد یک‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه به وقت تهران در شهر رویان فرانسه با آن شووان مسابقه داد.

بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی با استقبال گسترده از این اتفاق، آن را رویدادی بزرگ در عرصه ورزش زنان ایران تلقی کردند. عده‌ای هم از این موقعیت برای انتقاد از محدودیت‌هایی که حکومت ایران بر زنان ورزشکار تحمیل می‌کند، استفاده کردند.

شراگیم زند روزنامه‌نگار ساکن ترکیه در توییتی نوشت: «چقدر حس شیرین و خوبی است وقتی موفقیت زنان و دختران ایرانی را می‌بینی.» او در ادامه صدف را شیری توصیف کرد که «در رینگی بزرگ‌تر کسانی را شکست داد که زنان را محصور و محدود می‌خواهند».

 

 

نگ، کاربر دیگری بود که با اشاره به اشک‌های خادم بعد از پیروزی در توییتش نوشت: «سه رنگ پرچم ایران روی لباست بود؛ همان‌جایی که مسئولان ورزشی و فدراسیون بوکسش تو را حذف و تلاش تو را نادیده گرفتند.چه فروتنانه و محترم امشب نام ایران را برای این تاریخ‌سازی ثبت کردی.»

 

 

پیمان یزدانی، با انتشار عکسی قدیمی از خادم، روایت خود از تمرین‌های او را این‌گونه توصیف کرد: «سه سال پیش بهش تو اینستاگرام مسیج دادم که ازش عکاسی کنم. رفتیم جنوبی‌ترین نقطه تهران تو یه محله و تو یه باشگاه ازش عکس گرفتم.هر روز این مسیر رو با مترو می‌اومد و پر از انرژی بود و خواستن. دیگه ندیدمش تا امشب که در اولین مبارزه رسمی زنان ایرانی در بوکس برده. قدرت اراده.»

 

 

مسیح علینژاد، فعال حقوق زنان، هم در صفحه اینستاگرام خود با ۲/۲ میلیون دنبال‌کننده، گفت‌وگوی اختصاصی ایران اینترنشنال با خادم همرسان را کرد و گفت: «ای جااااااان صدف خادم در مسابقه بوکس فرانسه درخشید و چه زیبا‌ به میلیون‌ها زن ایرانی پیام می‌دهد. قلب آدم پر می‌کشد. هر جا زنی برای رویاهای خودش می‌جنگد شک نکنید که او برای رویاهای تمام زنان ایرانی می‌جنگد. به امید روزی که تمام زنان داخل ایران با حق انتخاب و با هویت واقعی خودشان در تمام صحنه‌های جهانی بدرخشند.»

 

 

 

تلویزیون ایران اینترنشنال این مبارزه را به صورت زنده از تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی‌اش پخش کرد. 

صدف خادم ۲۴ ساله بعد از پیروزی در این مبارزه در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت که «‌انرژی ۸۰ میلیون ایرانی» و حمایت‌های «‌پدر و مادرش» به او در این مبارزه انگیزه داده و عامل پیروزی‌اش بوده است.  

خادم رشته بوکس را از چهار سال پیش شروع کرد اما مجبور بود در باشگاه‌های زیرزمینی  تمرین کند به این دلیل که باشگاه‌های عمومی فقط پذیرای مردانند. 

مهیار منشی‌پور، مربی خادم، به خبرگزاری رویترز گفتکه در سال ۲۰۱۷ به ایران سفر کرده و در آنجا یک جلسه عمومی آموزشی برگزار کرده که حدود ۳۵ نفر در آن شرکت کردند و شش نفر از آن‌ها زن بودند.

او افرود که صدف از طریق رسانه‌های اجتماعی با او تماس گرفته و خواسته که به او بوکس آموزش دهد، اما منشی‌پور گفته این کار غیرممکن است.

با این حال چند ماه پیش فدراسیون ایران درهای خود را به روی زنان بوکسور باز می‌کند و از آن‌ها می‌خواهند یک رویداد ورزشی را ترتیب دهند. منشی‌پور گفته که بعدا متوجه می‌شود برگزاری این رویداد امکان ندارد چرا که طبق قوانین ایران، چنین کاری نیز به مربی و داور زن دارد. بنابراین صدف خادم برای مبارزه رسمی به فرانسه آمده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More