شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی: سرنوشت برجام از مهم‌ترین نگرانی‌های جهان است

 

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید سرنوشت برجام یکی‌از «مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی» است. به گفته او، اقدام آمریکا در خروج از این معاهده بر «صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» تاثیر منفی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صالحی که در شصت‌ودومین نشست مجمع‌عمومی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت، به ۱۲ گزارش آژانس اشاره کرد که در آن پایبندی ایران به برجام تایید شده است، با این حال درنهایت دونالد ترامپ دستور داد آمریکا از این معاهده خارج شود. به گفته صالحی، این موضوع، درحالی‌ است که آمریکا درقبال برجام، «چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، به‌طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که «تحولات و رایزنی‌ها» بین ایران و اتحادیه اروپا درباره خروج آمریکا از برجام و حفظ این معاهده «روحیه‌بخش» بوده است، اما به گفته او، ضرورت دارد «این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود». صالحی اضافه کرد که «سیاست لج‌بازانه» آمریکا باعث «تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» می‌شود.

دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که دولت آمریکا از برجام خارج می‌شود. دولت آمریکا همچنین اعلام کرد در دو نوبت تحریم‌‌ها علیه را باز می‌گرداند. دور اول تحریم‌ها از ماه گذشته آغاز شد و قرار است از ۱۳ آبان‌ماه سال جاری اعمال تحریم‌های جدید که شامل تحریم نفت ایران می‌شود، آغاز شود.

اتحادیه اروپا مخالف خروج آمریکا از برجام است و مقام‌های این اتحادیه اعلام کرده‌اند برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد، با این حال در این مدت، برخی شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شده‌اند. مقام‌های ایرانی هم می‌گویند تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، تاکنون کافی نبوده است.

علی‌اکبر صالحی در این نشست گفت خروج آمریکا از برجام صرفا مربوط به «یک‌جانبه‌گرایی» این کشور نیست، بلکه نگرانی‌ها به «شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم می‌باشد، مرتبط است».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن انتقاداز نپیوستن اسراییل به معاهده ان.پی.تی و اشاره به اجرای «قوی‌ترین سیستم راستی‌آزمایی» درباره ایران، گفت: «این‌ یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور، پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای به‌طور جامع اجرا می‌شود، درحالی‌که در ارتباط با یک غیرعضو این معاهده، کاملاً چشمانشان را بسته‌اند و این رفتار فاحش تبعیض‌آمیز، مضحکه‌گرفتن عدالت است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More