شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی در حضور گروسی: همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گسترش می‌یابد

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، از اراده این کشور برای گسترش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

صالحی، سه‌شنبه چهارم شهریور، در یک نشست خبری مشترک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که برای اولین بار به ایران سفر کرده، گفت: «با این سفر همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت.»

این مقام جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که نتیجه این سفر مورد رضایت طرفین باشد «به گونه‌ای که هم آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب پادمان و پروتکل الحاقی متقابلا به وظایف» خود عمل کنند.

او گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه با گروسی را نیز «بسیار سازنده» خواند و گفت که قرار شد آژانس «به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ایران هم در چارچوب تعهدات خود عمل کند.»

این اظهارات در حالی است که ایران در چندین گام پیاپی، از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام کاسته است.

همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش برای توافق در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس در ایران خبر داد.

گروسی، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: «ما در حال همکاری بر سر توافق در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست خبری مشترک با صالحی نیز، با اشاره به این که «هیچ گرایش سیاسی» ندارد و نظارت‌های آژانس «بر اساس مسائل فنی» است، اضافه کرد: «اما گاهی اوقات مواردی پیش می‌آید که نیازمند شفاف‌سازی است.»

این اظهارات در حالی است که گروسی در جریان نشست شورای حکام آژانس در اواخر خردادماه، از مقام‌های ایران خواسته بود فورا دسترسی بازرسان را به دو مکانی که این آژانس تعیین کرده، فراهم کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «من با نگرانی شدید اعلام می‌کنم از چهار ماه پیش، ایران از دسترس ما به دو سایت جلوگیری کرده و نزدیک به یک سال است از گفت‌وگوی جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های ما مربوط به مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای خودداری کرده است.»

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی دو مکانی که آژانس خواهان بازدید از آنهاست، «یکی در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قرار دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی به تهران سفر کرده که به تازگی نامه رسمی آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای بازگشت همه تحریم‌های تعلیق شده شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران، به سازمان ملل ارایه شده است.

اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه گفت که سفر گروس «ارتباطی به موضوع مکانیزم ماشه و مسائل سیاسی ندارد».

به گفته کمالوندی، «تعامل ایران و آژانس قرار است در این دیدار بررسی شود».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More