شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیوع کرونا زندان‌ها را ناآرام کرد؛شورش زندانیان الیگودرز یک روز بعد از فرار زندانیان خرم‌آباد

شیوع ویروس کرونا و گسترش آن به زندان‌های ایران، بر نگرانی زندانیان و خانواده‌هایشان دامن زده است و همزمان مقام‌های رسمی از فرار ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد و شورش در زندان الیگودرز خبر دادند.

یک روز بعد از فرار ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد که به کشته شدن دستکم یکی از زندانیان با گلوله نگهبانان منجر شد، فرماندار الیگودرز یکی دیگر از شهرهای استان لرستان خبرهای منتشر شده درباره شورش زندانیان این شهر را تایید کرد.

ناآرامی در زندان‌ها درحالی رخ داد که سخنگوی قوه قضاییه دو روز قبل گفت که براساس بخشنامه رییس قوه قضاییه حدود ۸۵ هزار زندانی به مرخصی اعزام شده‌اند که باقی مانده دوره زندان تعدادی از آنها نیز با عفو علی خامنه‌ای پایان یافته و نیازی نیست که بار دیگر به زندان بازگردند. با این حال بسیاری از زندانیان عادی و همچنین زندانیان سیاسی و عقیدتی همچنان در زندان‌ها نگهداری می‌شوند.

حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز، شامگاه جمعه اول فروردین ماه۹۹ با تایید شورش زندانیان این شهر، گفت: «اعتراض تعدادی از زندانیان که موجب برخی بی‌نظمی‌ها در زندان شده بود، تحت کنترل است.»

او اعتراض زندانیان را اقدامی «خودسرانه» توصیف کرد و گفت: «زندانیان الیگودرز عصر جمعه در یک اقدام خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اعتراض در داخل زندان کرده بودند که نشر این خبر به بیرون از زندان موجب نگرانی برخی شهروندان شده بود.»

فرماندار الیگودرز و گفت: «هیچ زندانی موفق به فرار از زندان الیگودرز نشده و سرشماری حاکی  از تکمیل بودن نفرات داخل زندان دارد.» کشکولی از اقدامات ماموران زندان برای شناسایی زندانیان معترض نیز خبر داد و گفت: «علت و عاملین ایجاد ناآرامی  مشخص نیست ولی عوامل انتظامی و امنیتی به‌دنبال برخورد با عاملین این ماجرا هستند.»

او گفت که شهرستان الیگودرز از شهرستان‌های امن استان لرستان است و  شورش زندانیان هم «اعتراض داخلی بود و کنترل شد».

زندان الیگودرز در مرکز و در محوطه بافت قدیمی این شهر قرار دارد و سازمان زندان‌ها در حال ساخت زندان دیگری در این شهر است.

مقام‌های استان لرستان روز پنج‌شنبه ۲۹اسفد ماه نیز  از فرار ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد دادند و ساعتی بعد اداره کل زندان‌های لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد که زندانیان فراری از جمله متهمان جرایم سبک بوده‌اند و در بین آنها فرد خطرناکی وجود ندارد.

یک روز بعد اما محمود ثمینی، معاون‌سیاسی امنیتی استانداری لرستان از کشته شدن دست‌کم یکی از زندانیان بر اثر شلیک ماموران خبر داد و گفت: «روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۹۸  ساعت شش بعدازظهر در اثر غفلت نگهبان زندان پارسیلون خرم آباد ۲۳ نفر از زندانیان از این زندان فرار کردند.»

ثمینی گفت که در جریان فرار زندانیان از زندان پارسیلون، یک نفر از زندانیان با شلیک نگهبانان کشته و یک زندانی دیگر نیز مجروح شد. او گفت که یکی از زندانیان فراری دستگیر و یک زندانی دیگر هم خود را تسلیم کرده است.

معاون استانداری لرستان همچنین گفت که زندانیان فراری به اتهام خرید و فروش یا توزیع موادمخدر بازداشت شده بودند و تاکنون حکم قطعی نیز برای آنها صادر نشده بود. کشکوکلی گفت که با این حال این زندانیان برخلاف قانون از زندان گریخته‌اند.

محمود ثمینی بر مجازات پرسنل این زندان به خاطر فرار زندانیان تاکید کرد و گفت: «چگونگی فرار زندانیان در دست بررسی است و قصور و تقصیر متوجه هر کسی که باشد از سوی مقام‌های قضایی رسیدگی می‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More