شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیوع کرونا در میان‌ مقام‌های حکومتی

طی شبانه روز گذشته گزارش‌هایی درباره مشکوک بودن یا ابتلای قطعی برخی مقام‌های حکومتی به ویروس کرونا منتشر شده است؛ محمدباقر قالیباف، ایرج حریرچی، علی ربیعی و محمود صادقی از جمله این مقام‌ها هستند.

روز ‌سه‌شنبه ششم اسفند ماه، منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند که تست اول محمدباقر قالیباف مثبت شده و نشانگر عفونت ویروسی است. برای تایید ابتلای قطعی او به ویروس کرونا نیاز به تست‌های دوم و سوم است.

روزنامه صبح‌نو، نزدیک به قالیباف، اما حضور او در بیمارستان را تایید و ابتلای او به ویروس کرونا را « تکذیب» کرد و نوشت: «علت حضور قالیباف در بیمارستان، عیادت و اطلاع از وضع بیماران بوده است.»

از سوی دیگر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت و دبیر ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، با انتشار ویدیویی گفت که به کرونا مبتلا شده است و خود را در محلی قرنطینه کرده است. دو روز قبل اعلام شد که محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، کانون شیوع کرونا در ایران، نیز به دلیل ابتلا به کرونا تحت قرنطینه قرار گرفته است.

همزمان اخباری درباره ابتلای علی ربیعی، سخنگوی دولت به کرونا، منتشر شد و کیانوش جهان‌پور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت که نتیجه تست کرونای علی ربیعی، سخنگوی دولت، فردا یا پس فردا مشخص می‌شود.

ربیعی که دو روز قبل در کنفرانس خبری مشترکی با حریرچی شرکت کرده بود، شامگاه سه‌شنبه گفت که «ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، تماس گرفت و خبر مثبت بودن تست کرونای خودش را داد و توصیه کرد که تست بدهم، و من هم درحالی که علائم کرونا را نداشتم برای اطمینان تست دادم.»

این درحالی است که مقام‌های وزارت بهداشت تاکید کرده‌اند که به جز برای بیماران بدحالی که علائم کرونا را داشته باشند تست کرونا را انجام نمی‌دهند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت و از چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، از دو روز قبل به عنوان مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مدیریت کرونا منصوب شده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاران در ایران، به انتشار ویدیو ایرج حریرچی تردید وارد کردند و از جمله مهرو ماهر، خبرنگار روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد، نوشت: «اگر واقعا دکتر حریرچی به کرونا مبتلاست لطفا نام بیمارستان و محل قرنطینه را اعلام کنید حداقل برای ما خبرنگاران سلامت لازم است بدانیم، همانگونه که محل قرنطینه دانشجویان چینی در ایران مشخص بود.»

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه از ابتلای خود به کرونا خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ حیات در این دنیا را ندارم.»

او سپس خطاب به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه نوشت: «خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More