شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیرین عبادی: اروپا در اعتراض به کشتار آبان‌ماه، سفرایش را از ایران فرا بخواند

 

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، با انتقاد از واکنش کشورهای اروپایی به اعتراض‌های اخیر در ایران، از این کشورها خواست که سفرهای خود در تهران را به نشانه اعتراض فرا بخوانند.

عبادی، روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر، در کنفرانس «آینده اقوام در ایران» که در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد، خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «چشم خود را باز کنید به روی مردم ایران، گوش خود را باز کنید.»

او با اشاره به ترورهای پیشین جمهوری اسلامی ایران در خاک اروپا ادامه داد: «اروپا ۲۰ سال است که در کنار ایران ایستاده و فقط در مواقعی که امنیت خودش به خطر می‌افتد کاری می‌کند.»

او با اشاره به ترک کردن ایران از سوی سفرای اروپایی در تهران، پس از انجام ترورها در خاک اروپا، تاکید کرد که این اقدام اروپا موجب شد که ایران در این زمینه به اروپا «تعهد» بدهد.

عبادی خواستار اقدام مشابه از سوی اروپا شد و هشدار داد: «در آینده وضعیت بدتر خواهد شد زیرا مردم دوباره اعتراض خواهند کرد.»

این حقوقدان ایرانی وضعیت کنونی ایران را بار دیگر به «کوه آتش‌فشانی» توصیف کرد که «دوباره فوران خواهد کرد».

عبادی گفت: «چشمه خشم مردم ایران به جوش خواهد آمد، اجازه بدهید که دنیایی بسازیم آرام که هم برای ایران خوب است و هم برای اروپا.»

او همچنین خواستار آن شد که در نشست شورای حقوق بشر، وضعیت حقوق بشر ایران «از زبان خود مردم ایران» شنیده شود.

این برنده جایزه صلح نوبل گفت که با تشکیل چنین نشستی، گروه‌های مختلف ایرانی درباره چگونگی شکل‌گیری خودجوش اعتراضات در ایران توضیح بدهند.

عبادی همچنین از «برنامه‌های جاه‌طلبانه» جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرد و این سیاست را موجب گسترش فقر در ایران دانست.

او به عنوان نمونه، به ازدواج دختران خردسال و ترک تحصیل «یک میلیون دانش‌آموز» ایرانی اشاره کرد و گفت: «خانه خودمان خراب می شود.»

عبادی در پایان گفت: «این‌ها حرف‌های خیلی ساده‌ای است. من در پارلمان اروپا از دولت‌های اروپایی می‌خواهم که گوش خود را باز کنند به این خواسته‌های منطقی و ساده. آنچه برای شما خوب است برای ما هم خوب است. ما حقوق بشر و دموکراسی را می خواهیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More