شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیب افزایشی قیمت‌ها در بازار ایران یک هفته پس از فروکش کردن اعتراض‌های سراسری

با فروکش کردن اعتراض‌های سراسری در ایران، اکنون گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین شیب قابل توجه قیمت‌ها در بازار پس از افزایش قیمت بنزین است. 

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم کل کشور در آبان‌ماه به ۴۱/۱ درصد رسیده است. 

بر اساس این آمار، قدرت خرید همه دهک‌های جامعه نیز سیر کاهشی نشان داده بود.

محدوده تغییر تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیش از ۵۳ درصد برای دهک اول و حدود ۶۱ درصد برای دهک دهم بوده است.

 

افزایش قیمت‌ها با فروکش کردن اعتراض‌ها

اظهارات مقام‌های دولتی ایران طی هفته پس از اعتراض‌های سراسری نشان می‌دهد با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین،‌ قیمت‌ کالاها، خدمات و حمل‌و‌نقل شیب افزایشی به خود گرفته است.

در همین زمینه رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، روز دوشنبه افزایش‌ قیمت بنزین را باعث «مختل شدن اقتصاد ایران» خوانده بود. 

به گفته او، طی این مدت کرایه وانت بارها ۱۰۰ درصد، کرایه تاکسی‌های درون و برون‌شهری ۳۰ درصد، گوجه ۷۰۰ درصد، ماهی ۲۵ درصد، برنج وارداتی ۲۵ درصد و تخم مرغ نیز ۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

این افزایش قیمت در قسمت خوراکی و حمل‌و‌نقل، به غیر از افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دولت در بخش‌های دیگر بازار است.

 

کاهش معاملات مسکن

آن‌طور که رسانه‌های داخلی ایران گزارش می‌دهند، در بازار مسکن تهران با افزایش متوسط قیمت زیربنا نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷،‌ معاملات مسکن بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وبسایت اقتصادآنلاین درباره این موضوع نوشت که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در آبان‌ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است.

آمار  تازه بانک مرکزی هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران در آبان سال جاری نسبت به آبان سال گذشته ۳۵/۸ درصد و نرخ اجاره‌بها نیز در کل مناطق شهری ۳۱/۷ درصد افزایش یافته است.

طغیان قیمت خودرو و قطعات یدکی

با وجود کاهش نسبی التهاب در بازار خودرو پیش از اجرای شبانه طرح افزایش قیمت بنزین،‌ اکنون بار دیگر قیمت انواع خودرو و قطعات آن با شیب افزایشی مواجه شده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» روز پنجشنبه در گزارشی در همین زمینه نوشت: «طی تقریبا دو هفته‌ای که از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، خودروهای هیبریدی رشد قیمت چشمگیری داشته‌اند و برخی اخبار از صعود بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی آن‌ها حکایت دارد.»

از سوی دیگر علیرضا نیک‌آیین،‌ رییس اتحادیه مکانسین‌های خودرو، ضمن اشاره به وجود کم‌فروشی از سوی تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو به دلیل مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: «قیمت قطعات خودروهای وارداتی که به طور کامل از دست ما خارج شده و نمی‌توان برای آن یک پایه مشخص کرد.»

 

رشد بازار ارز

خبرگزاری ایرنا هم‌زمان با پایان هفته دوم اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در گزارشی تایید کرده که نرخ یورو و دلار در بازار ارز ۲/۵ درصد رشد نشان داده است.

خبرگزاری رسمی دولت ایران در این زمینه از افزایش ۶۰۰ تومانی قیمت دلار و یورو خبر داده و روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را نیز دارای «افزایش» دانسته است. 

 

واکنش دولت: شد، اما نباید می‌شد

در حالی که پیشتر وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرده بود افزایش قیمت بنزین تاثیری بر کرایه حمل‌‌و‌نقل نخواهد داشت، اکنون پس از مشاهده مسیر متفاوت بازار وزیر صمت با تایید کاهش قدرت خرید مردم گفته است: «افزایش قیمت بنزین باعث افزایش کرایه‌ها شد، که نباید می‌شد.»

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیشتر گفته بود «اجازه هیچ‌ افزایش قیمتی را نمی‌دهیم»، اکنون با تایید کمبود ناظران دولتی برای کنترل بازار و قیمت‌ها اعلام کرده که دولت از بسیج برای جبران این کمبود کمک گرفته است.

آشفتگی و شیب قیمت‌ها در بازار طی دو هفته از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، قبلا این طرح را برای «کمک به اقشار تحت فشار» دانسته بود، اما وزارت اطلاعات در گزارش خود به مجلس درباره اعتراض‌های سراسری اخیر با توجه به ترکیب بازداشتی‌ها از حضور بیشتر «افراد بیکار یا دارای درآمد پایین» در بین معترضان خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More