شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت سپاه پاسداران از مدیران و خبرنگاران ایرنا به خاطر انتشار مصاحبه انتقادی حبیب‌الله سیاری معاون ارتش

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در صفحه توییتر خود خبر داد که با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،ایرنا، به‌خاطر انتشار مصاحبه با نفر دوم ارتش، حبیب‌الله سیاری، پرونده تشکیل شده است.

اشاره محمودیان به گفت‌وگوی حذف شده معاون هماهنگ کننده ارتش با خبرگزاری ایرناست که در آن حبیب‌الله سیاری ضمن اشاره به تبعیض موجود نسبت به ارتش، به اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران و بسیج انتقاد کرده و آن را خلاف اصول نظامی دانسته بود.

بخش اول گفت‌وگوی حبیب‌الله سیاری در ۱۱ خرداد ماه ۹۹  چند هفته پس از کشته‌شدن دست‌کم ۱۹ تن از پرسنل نیروی دریایی ارتش بر اثر آنچه «شلیک اشتباهی ناو جماران به ناوچه کنارک» عنوان شد، از سوی خبرگزاری رسمی ایرنا وابسته به دولت منتشر شد اما ساعاتی بعد بدون هیچ توضیحی حذف شد و بخش‌های دیگر آن نیز هرگز منتشر نشد.

مهدی محمودیان از پنج خبرنگار و مدیر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند، نام نبرد اما گفت که «وسایل ارتباطی برخی از آنها توقیف شده است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همزمان گفت که  مصاحبه با حبیب‌الله سیاری «نه فقط به درخواست ارتش و در استودیو آنها و با حضور مدیران روابط عمومی ارتش ضبط شده است بلکه سوالات نیز از سوی همان رکن، طراحی و پس از ضبط گفت‌وگو نیز از سوی ارتش بازبینی و سپس تحویل ایرنا شده است.»

محمودیان در ادامه توییت‌های خود تاکید کرد که «سطح آزادی بیان به حدی رسیده است که نفر دوم ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون هماهنگی ارتش قانونی این کشور، نمی‌تواند بدون اجازه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رسانه‌ها صحبت کند.»

او به طور ضمنی به پیگرد پرسنل روابط عمومی ارتش نیز اشاره کرد و گفت که «امیدوارم لااقل اخبار مربوط به وضعیت پرسنل روابط عمومی ارتش درست نباشد؛ خبرنگاران به این وضعیت عادت کرده‌اند.»

شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات از مدیران و خبرنگاران ایرنا در حالی انجام شده است که چند روز پس از  انتشار و حذف گفت و گوی سیاری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، نیز از سمت خود کنار گذاشته شد.

حبیب‌الله سیاری در بخشی از این گفت‌وگوی «حذف شده از سایت خبرگزاری ایرنا» با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری»، گفت که «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

معاون هماهنگ کننده ارتش در این گفت و گوی حذف شده، با تاکید بر عدم دخالت ارتش در سیاست گفت: «ما سیاست را خیلی خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه می‌شویم اما وارد سیاست نمی‌شویم، چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

سیاری در این گفت و گو عنوان کرد که ارتش در هشت سال جنگ ۱۰ هزار کشتی را برای صادرات نفت از جزیره خارک اسکورت کرد  تا اقتصاد این کشور سالم باشد.

او گفت با این همه امروز به ما می‌گویند که «در فلان عملیات عکس‌تان کو، تصویرتان کو، هنوز هم کسی حق ندارد با دوربین فیلمبرداری توی پست فرماندهی ما برود. این آموزش ارتش است و حتما منافعی دارد اما شما نگاه کنید توی سپاه پاسداران و بسیج هر گروهی یک فیلمبردار همراهش هست.»

معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد هنوز هم اعتقاد نداریم که هر حرکتی ارتش انجام می‌دهد، باید رسانه‌ای کند، گفت: «مگر در ارتش‌های دنیا هر حرکتی انجام می‌دهند رسانه‌ای می‌کنند.»

حبیب‌الله سیاری با انتقاد ضمنی از اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران، گفت که «ما باید کارمان را انجام بدهیم، دلیلی نداریم که هر حرکتی انجام می‌دهیم رسانه‌ای کنیم، مگر ما شرکت تولید یخچالیم، مگر ما شرکت ساختمانی هستیم، مگر ما شرکت تولید دوربین هستیم.»

او گفت که «لازم نیست که من هر روز بگویم که ببینید من چقدر کار می‌کنم، ببینید من چی ساختم، ببینید من چطور زیر دریا می‌روم. اینها را دشمن مورد استفاده قرار می‌دهد.»

در بخشی از این گفت‌وگوی حذف شده، سیاری درباره تلاش محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، برای بازنمایی «تصویری ضعیف از ارتش»، گفت: «یک سری عوامل بوده‌ا‌ند که هنوز با ارتش زاویه دارند که هنوز هم اینها را می‌بینیم و هنوز هستند.»

سیاری همچنین گفت که در تمام دوره جنگ این ارتش بود که فعال بود و نیروی تخصصی داشت اما اکنون «فیلم می‌سازند که یک سید و یک حاجی با یک تیربار یک لشکر را ظرف بیست و چهارساعت از بین می‌برند، خب اگر این‌طور است ۱۲ لشکر عراق را در دوازده روز از بین می‌بردند، هشت سال جنگ برای چه بود.»

حجم فشارها بر فرماندهان ارتش بعد از انتشار گفت و گوی سیاری چنان بود که علاوه حذف بلافاصله آن از سایت خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روابط عمومی ارتش در اطلاعیه‌ای فرماندهان ارتش را «ولایتمدار» و تابع دستورات علی خامنه‌ای خواند و تاکید کرد که «پیوند ارتش با سپاه» ناگسستنی است اما «دشمنان مصاحبه حبیب‌الله سیاری را مغرضانه و مزورانه تفسیر، تحلیل و منتشر کرده‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More