شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکاف بین ترامپ و متحدانش بر سر عقب‌نشینی آمریکا از سوریه

برخی چهره‌های مطرح حزب جمهوری‌خواه آمریکا، از تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه شدیدا انتقاد کرده و این اقدام را موافقت ضمنی با حمله ترکیه به مبارزان کرد هم‌پیمان با آمریکا در منطقه دانستند.

سناتور لیندسی گراهام در برنامه «فاکس و دوستان» گفت: «این تصمیم ناگهانی از سوی رییس‌جمهوری، تمام دستاوردهایمان را بی‌اثر کرده و منطقه را در آشوب بیشتر فرو می‌برد.»

او همچنین این تصمیم ترامپ را «کوته‌بینانه و غیرمسئولانه» خواند.

حدود یک هزار نظامی آمریکایی در شمال سوریه مستقرند و به گفته ناظران، عقب‌نشینی این نیروها زمینه را برای درگیری بین مبارزان کرد و نیروهای نظامی ترکیه هموار خواهد ساخت.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، از ماه‌ها پیش تهدید به انجام عملیات نظامی در مرز مشترک با سوریه کرده بود. او نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را تهدیدی برای ترکیه می‌داند.

سناتور ماکرو روبیو، اقدام ترامپ در عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی  را «اشتباه بزرگی» خواند که «عواقب آن به سوریه» محدود نخواهد شد.

کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان، گفت: «آمریکا باید سر حرفش بماند.» مجری برنامه از او خواست «تا دیر نشده با رییس‌جمهور تماس بگیرد.»

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز در توییتر نوشت: «اگر انتظار داریم متحدان ما پشتمان را خالی نکنند باید همیشه حمایت‌شان کنیم. کرد‌ها نقش موثری در مبارزات موفق ما علیه داعش در سوریه داشتند. این‌که آنها را به حال خود رها کنیم تا جان دهند اشتباه بزرگی است.»

مایک هاکبی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس، نیز «رها کردن کردها را اشتباه بزرگ» خواند. او گفت کردها «هم‌پیمانان وفاداری» بوده‌اند و «نمی‌توانیم آنها را رها کنیم.»

به نوشته پایگاه خبری آکسیوس، اهمیت شکاف بین ترامپ و متحدانش نشانگر آن است که تصمیمات ناگهانی او در زمینه سیاست خارجی اغلب در تضاد با عقاید حزب جمهوری‌خواه است. این پایگاه خبری یک نمونه دیگر از این تضاد را در اقدام ترامپ به تبریک ۷۰ سالگی تاسیس حزب کمونیست در چین دانست.

اما ترامپ از تصمیم خود دفاع کرد و در توییتی نوشت زمان آن رسیده که «از این جنگ‌های پایان‌ناپذیر مضحک که اغلب جنگ‌های قبلیه‌ای هستند بیرون بکشیم و سربازانمان را به وطن بازگردانیم.»

او در ادامه گفت: «هر جا به نفعمان باشد خواهیم جنگید و فقط برای پیروزی می‌جنگیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More