شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای سازماندهی اعتصاب سراسری: در صورت اجرا نشدن خواسته‌هایمان اعتصاب گسترده‌تر خواهد شد

 

در پنجمین روز از اعتصاب سراسری کارگران پیمانکاری صنعت نفت، روز شنبه کارگران چند شرکت دیگر نیز به این اعتصاب پیوستند و اعتصاب‌کنندگان بر ادامه اعتصاب تا زمان اجرای خواسته‌هایشان تاکید کردند.

کارگران «شرکت رجال در منطقه ویژه ماهشهر، فاز ۲ پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان و شرکت او.دی.سی.سی در پالایشگاه اصفهان از جمله کارگرانی بودند که روز شنبه ۵ خرداد در مناطق مختلف به اعتصاب کارگران صنعت نفت پیوستند.

همزمان، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزاران نفر در ایران در اعتصاب هستند و کارگران رسمی صنعت نفت نیز از نهم تیر اعتصاب خواهند کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که این اعتصاب در صورت پاسخ داده نشدن به خواسته‌های کارگران گسترده‌تر خواهد شد.

افزایش سطح دستمزد، پرداخت حقوق معوق و تغییر نوبت مرخصی از جمله خواسته‌های اعتصاب‌کنندگانی است که اقدام خود را تحت عنوان «کمپین ۱۴۰۰» دنبال می‌کنند.

در همین حال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد که «با توجه به گرانی سرسام‌آور اجناس، دستمزد هیچ کارگری امروز نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد.»

اعتصاب کارگران صنعت نفت از روز ۲۹ فروردین از بهبهان آغاز شد و از اول تیرماه به کارگران صنایع نفت و برق در بوشهر، کنگان، خارگ، تهران، ماهشهر، اراک، قشم، گچساران، آبادان، اهواز و اصفهان گسترش یافت.

در روزهای گذشته گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، خانواده جان‌باختگان اعتراضات آبان، کارگران نیشکر هفت‌تپه، تعدادی از گروه‌های صنفی، شماری از معلمان شاغل و بازنشسته و همچنین فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال از اعتصاب سراسری کارگران در ایران حمایت کرده‌اند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد نیز از خواسته‌های این کارگران حمایت و  واکنش‌های سرکوبگرانه به آن را محکوم کرده است.

در روزهای گذشته برخی از مقامات جمهوری اسلامی با این وعده که خواسته‌های کارگران پیگیری خواهد شد، خواستار پایان این اعتصاب شده‌اند.

در همین حال محمدتقی ایرانی،  معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر، نیز با اشاره به اینکه کمیسیون کارگری استان مصوبه‌ای در زمینه برطرف شدن تبعیض‌ها ابلاغ کرده است، از کارگران خواست که «در این شرایط تحریم و نیاز کشور به تولید نفت، گاز و پتروشیمی» به اعتصاب خود پایان دهند.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۱۲۰ هزار نفر در صنعت نفت ایران با قرارداد پیمانکاری و ۳۴ هزار نفر با قرارداد موقت کار می‌کنند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More