شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهردار قم: فرزندانم برای تحصیل به خارج رفتند اما سفیران گویای نظامند

مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، در واکنش به انتشار خبر تحصیل فرزندانش در آمریکا، تایید کرد که تعدادی از فرزندانش در خارج از ایران سکونت دارند اما گفت آن‌ها در خارج از ایران نیز «سفیران گویای نظام» بوده و یکی از آن‌ها قصد دارد بعد از پایان تحصلاتش در خارج، در قم ادامه تحصیل دهد.

در چند روز گذشته خبر تحصیل و زندگی فرزندان سقائیان‌نژاد، شهردار قم، در آمریکا واکنش‌های گسترده رسانه‌ها و افکار عمومی را بر انگیخت و در نهایت او تایید کرد که تعدادی از فرزندانش در خارج از ایران زندگی و تحصیل می‌کنند.

او دلیل حضور فرزندانش در خارج از ایران را «تحصیل» عنوان کرد و گفت: «خانواده من هیچ علاقه‌ای به زندگی در خارج از کشور نداشته و در خدمت نظام‌اند.»

شهردار قم همچنین گفت اینکه «تمام خانواده‌ام» در خارج کشور زندگی می‌کنند، کذب محض است و در حال حاضر «همسر و تعدادی از فرزندانم در قم ساکنند.»

سقائیان‌نژاد همچنین گفت که حتی آن بخش از فرزندانش که در خارج از ایران سکونت دارند نیز «ولایی و مذهبی»‌اند و تاکید کرد که «خانواده بنده ولایی و مذهبی بوده و به رعایت اخلاق اهتمام دارند.»

او خود نیز تحصیلاتش را با بورسیه وزارت علوم در مقطع دکترای تخصصی مهندسی برق در دانشگاه ایالتی کنتاکی آمریکا به پایان برده است. سقائیان‌نژاد از سال ۱۳۸۳ به مدت  ۱۲ سال شهردار اصفهان بود و از سال ۱۳۹۴ تاکنون شهردار قم است.

او همچنین عضو گروه مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و به مدت ۱۰ سال مسئولیت امور خاورمیانه و امور آفریقای بعثه رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و دو سال هم دبیر فرهنگی شاخه مرکزی انجمن دانشجویان آمریکا و کانادا بود.

خبر سکونت فرزندان شهردار قم در خارج از ایران، در حالی منتشر شد که کمتر از دو هفته قبل، معاون قوه قضاییه خواهان «ممنوعیت تحصیل فرزندان مقام‌های حکومتی در خارج» شد.

محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضاییه، روز  پنجشنبه ۱۰ مرداد ماه با بیان اینکه «اگر شرایط تحصیل و زندگی در خارج از کشور بهتر است، باید زمینه‌ای مهیا شود تا مردم هم بتواند از این امکانات استفاده کنند  زیرا تحصیل در خارج از کشور حق مسلم همه است و نباید مختص به فرزندان سران مملکت باشد که اگر این چنین شد والدین آن‌ها باید استعفا دهند.»

این مقام ارشد قوه قضاییه تاکید کرد «نماینده انقلابی آن است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان عالی‌رتبه نظام را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند تا منع شود.»

طرح مجلس «ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج»

پس از این سخنان معاون قوه قضاییه بود که حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۱۸ مرداد ماه از بررسی طرح «ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج» خبر داد و گفت: «طرح ممنوعیت به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها در پست‌های محرمانه در دستور کار کمیسیون است که تبصره ممنوعیت تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج را هم به آن الحاق می‌کنیم.»

نوروزی با بیان اینکه این طرح پس از بررسی در کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود، گفت: «در واقع در این طرح قید می‌کنیم که تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج از کشور ممنوع شود و در غیر این صورت، پدران آن‌ها از سمت‌شان کنار روند.»

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم، گفت: «من معتقدم که تحت هیچ شرایطی نباید فرزندان مسئولان نظام در کشورهای امپریالیستی به ویژه آمریکا، انگلیس و کانادا تحصیل و یا زندگی کنند چراکه مسئولان این کشورها با جمهوری اسلامی در عنادند.»

نوروزی با تاکید براینکه «تحصیل و زندگی فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در کشورهایی که با ما سر کینه و دشمنی دارند باید ممنوع شود»، گفت: «این کشورها از هر طریقی به دنبال دستیابی به اطلاعات و اسرار کشورمان و ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامی‌اند.»

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه «کشور ما از لحاظ علمی هیچ کمبودی ندارد»، گفت: «در صورتی که فرزندان مسئولان به دنبال کسب دانش و تکنیک روز در خارج از کشور هستند، می‌توانند در کشورهای همسو با جمهوری اسلامی چون چین و روسیه تحصیل کنند.»

موضوع اقامت فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران، طی چند سال گذشته همواره محل بحث بوده است؛ از دختر و داماد حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که بیش از دو دهه است در اتریش اقامت دارند تا دختر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، فرزند معصومه ابتکار معاون رییس جمهور، و نوه محمد یزدی رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه و عضو شورای نگهبان، که در آمریکا اقامت دارند.

در ماه‌های اخیر، موضوع اقامت و تحصیل فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی اما در ایالات متحد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بهمن ماه سال گذشته با اعلام اینکه « ایالات متحده در حال بررسی موضوع حضور فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در آمریکا است»، گفت: «ما در حال بررسی هستیم. این موضوع که آن‌ها، اعضای خانواده‌شان را به خارج می‌فرستند، برای ما هم نگران کننده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More