شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهردار رویان: سنگ‌‌ قبرهای مخدوش‌شده زنان به حالت اول بازگشت

 

به دنبال واکنش‌ها به خبر پوشاندن تصویر زنان از روی سنگ‌ قبرهای گورستان شهر رویان (علمده) در استان مازندران، شهردار رویان روز دوشنبه گفت سنگ قبرها به حالت اولیه بازگردانده شد.

جعفر حسین‌زاده، شهردار رویان، به ایرنا گفت صبح دوشنبه جلسه‌ای در این مورد با حضور اعضای شورای شهر، مدیر اوقاف شهرستان نور و همچنین هیأت امنای این آرامگاه برگزار شد و «مشخص شد که این اقدام یک تصمیم شخصی توسط یکی از اعضای هیأت امنا بود که بدون هماهنگی انجام شد.»

او در عین حال تاکید کرد که برای مجاز بودن یا نبودن درج تصویر زنان بر روی سنگ قبرها باید با نظر اداره اوقاف «پروتکل یا اساسنامه‌ای تبیین شود تا شاهد تکرار این اتفاق نباشیم».

شهردار رویان در حالی گفته رنگ‌پاشی به سنگ قبر زنان تصمیم یک فرد و بدون هماهنگی بوده است که یکی از اعضای هیات امنای این آرامگاه به ایرنا گفت این تصمیم به خانواده‌ها اطلاع داده شده و از آن‌ها اجازه گرفته شده بود.

جعفر رستگار، عضو هیات امنای این محل، با تاکید بر اینکه «این عکس‌ها بدون هماهنگی با هیات امنا روی سنگ قبر حک شده بود» گفت: «ما معتقدیم که کار خلاف شرع انجام ندادیم.»

او همچنین با اشاره به اینکه هدف از این کار «در نظر گرفتن برخی مسائل شرعی و پیشگیری از بعضی از ناهنجاری‌ها در آینده» است گفت: «اگر حک کردن تصاویر بانوان باب شود و در آینده عکس درگذشتگان جوان بدون رعایت مسائل شرعی و حجاب اسلامی روی سنگ قبر حک شود اشکال دارد.»

به گفته او، «شاید بعضی افراد نگاه درستی به تصویر این درگذشتگان نداشته باشند. این موضوع برای میت هم گناه است.»

خبرگزاری ایرنا از قول برخی شهروندان نوشته است ممکن است این اقدام باز هم تکرار شود.

علاوه بر این شماری از خانواده‌های درگذشتگان پیش از این گفته بودند درباره محو تصاویر با آنها هیچ صحبتی نشده بود.

از سوی دیگر علی شادمان، فرماندار شهرستان نور، نیز با اشاره به اینکه «به فردی که چنینی تصمیمی را اجرایی کرد تذکر داده شد» از پوشش این خبر در «رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی» انتقاد کرد و گفت: «چرا نقض حقوق بشر در کشورهای خودشان یا بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی دولتمردان خود را برجسته نمی‌کنند؟»

پیش از این نیز در سال ۱۳۹۵ شکستن برخی سنگ‌قبرها و پاشیدن رنگ و اسید روی تصویر برخی چهره‌های شناخته شده در گورستان بهشت زهرا انتقاداتی را به دنبال داشت.

همچنین بارها سنگ‌قبر احمد شاملو و قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در گورستان امامزاده طاهر کرج تخریب شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More