شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهردار تهران: استعفا نمی‌دهم

 

محمدعلی افشانی، شهردار تهران که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است و باید از سمت خود کنار برود، اعلام کرد که از شهرداری تهران استعفا نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شهردار تهران گفته است که «استفعایی در کار نیست» و «تا آخرین روزی که قانون مشخص کند»، در سمت خود باقی خواهد ماند.

هم‌زمان شورای شهر تهران و گروه‌های سیاسی درپی آن‌اند که فرد مورد نظر خود برای تصدی جایگاه شهرداری تهران معرفی کنند.

افشانی گفت: «پایبند قانون هستم و اگر نهایتا قانون این شد که بنده باید بروم، حتما پایبند قانون خواهم بود». او اضافه کرده است که تاکنون به دیوان عدالت اداری هم مراجعه نکرده است.

مجلس دهم پیش از این قانونی تصویب کرده بود که براساس آن، استفاده از افراد بازنشسته در جایگاه‌های مدیریتی، به‌جز استثناهای ذکرشده در این قانون، ممنوع شده است. چهارشنبه هفته گذشته هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با یک‌فوریت طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای مستثنی‌کردن شهردار تهران مخالفت کردند. این طرح با امضای ۱۳۷ نماینده مجلس به صحن علنی آمده بود. موافقان به‌دنبال آن بودند که شهردار تهران چون وزیران و معاونان آن‌ها، از شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی شود.

با توجه به مخالفت مجلس با مستثنی‌کردن شهردار تهران از این قانون، افشانی نمی‌تواند پس از ۲۴ آبان‌ماه سال جاری در سمت خود باقی بماند.

محمدعلی افشانی که اردیبهشت ماه سال جاری به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شده بود، دومین شهرداری است که در دوره فعالیت شورای جدید شهر تهران به این سمت منصوب و درنهایت مجبور به کناره‌گیری می‌شود. پیش از او محمدعلی نجفی شهردار تهران بود که درنهایت از این سمت استعفا کرد. دلیل استعفای او ازسوی برخی، بیماری عنوان شده بود؛ مساله‌ای که البته با تردیدهایی ازسوی ناظران سیاسی مواجه شده است.

هم‌زمان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، اعلام کرده است که روز ۲۲ آبان‌ماه، شهردار جدید تهران مشخص می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چه فردی عهده‌دار سمت شهردار تهران شود، اما پیش از این، از گزینه‌هایی چون محسن هاشمی (رییس فعلی شورای‌شهر تهران) و عباس آخوندی (وزیر پیشین راه و شهرسازی) نام برده شده است. برخی گروه‌های اصلاح‌طلب با خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران و حضور او در شهرداری مخالف‌اند، چراکه درصورت خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران، یک اصول‌گرا وارد شورای شهر خواهد شد. علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی و پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهردار فعلی‌، دیگر گزینه‌هایی‌اند که نامشان مطرح شده است.

علاوه‌بر این افراد، اخیرا نام‌هایی چون محمدرضا واعظ مهدوی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دوره شورای شهر سوم و مشاور وزیر بهداشت در حال حاضر، علی ربیعی وزیر پیشین تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و مناف هاشمی، از معاونان قالیباف در شهرداری تهران نیز مطرح شده است.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و کامل تقوی‌نژاد، معاون وزیر پیشین وزارت امور اقتصادی و دارایی هم از دیگر گزینه‌های مطرح شده برای تصدی این جایگاه بوده‌اند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، پیش از این خبر داده بود که اعضای شورای شهر مهلت دارند تا روز دوشنبه، پنج گزینه خود را معرفی کنند. سپس دو نفر از میان آن‌ها به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شده و در روز ۲۲ آبان، با انجام رای‌گیری، شهردار تهران معرفی می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More