شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهادت همبند پیشین حیدر قربانی درباره شکنجه‌ شدن این زندانی برای گرفتن اعتراف اجباری

 

ابراهیم یوسفی، یکی از همبندی‌های پیشین حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، در فایلی صوتی بر «بی‌گناه» بودن قربانی شهادت داد و با شرح شکنجه‌ها علیه این زندانی گفت او در آن زمان، تحت شکنجه‌ مجبور به اعتراف علیه خود شده بود.

یوسفی در این فایل صوتی که حساب توییتر «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده، می‌گوید که سال ۱۳۹۴ در زندان اوین بوده و سال ۱۳۹۵ به زندان کامیاران منتقل شد و حیدر قربانی را در زمستان ۱۳۹۵ در این زندان دیده است.

 

 

 

 

قربانی ۲۵ مهر ۱۳۹۵ به همراه دو نفر دیگر به اتهام قتل چند عضو سپاه پاسداران در روستای تخت‌رنگی بخش مرکزی کامیاران بازداشت شدند.

ابتدا شعبه یک دادگاه کیفری استان کردستان او را به اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران در کامیاران» بە ١١٨ سال و ۶ ماه حبس و ٢٠٠ ضربه شلاق محکوم کرد و پس از آن شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج نیز حیدر قربانی را به اتهام «بغی» و «همکاری و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» به اعدام محکوم کرد.

همبند پیشین قربانی در این فایل صوتی از «اثرات جراحات» شکنجه‌هایی که سه ماه پیش از آن علیه قربانی اعمال شده بود سخن می‌گوید و اضافه می‌کند که کبودی‌هایی روی مچ دست و لگن این زندانی سیاسی دیده می‌شد.

یوسفی ادامه می‌دهد قربانی به حدی زیر ضرب و شتم ماموران فریاد زده بود که «گلویش عفونت کرده بود». همچنین شکنجه‌های دیگری مثل آویزان کردن از سقف علیه قربانی اعمال شده بود.

یوسفی گفت که اعترافات قربانی علیه خود که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد، تحت شکنجه ماموران زندان بوده است.

همچنین به گفته یوسفی، قربانی همواره اتهام‌ها علیه خود را رد می‌کرد و در آخرین تماس با او نیز گفته بود که قاضی دادگاه به بی‌گناهی او پی برده، اما اداره اطلاعات بر اعدام او اصرار دارد.

او تاکید کرد حیدر قربانی بی‌گناه است و هیچ نقشی در پرونده‌ای که علیه او مطرح شده نداشته است.

پیشتر صدها شهروند کامیاران با امضای طوماری از علی خامنه‌ای خواستند تا حکم اعدام حیدر قربانی لغو شود و به گفته عفو بین‌الملل نیز، حکم اعدام قربانی تنها براساس اعترافات تحت شکنجه او صادر شده است.

 

 

 

 

انتشار فایل شهادت همبند پیشین حیدر قربانی درباره بی‌گناهی او و اعمال شکنجه علیه این زندانی در حالی است که در روزهای اخیر نگرانی‌ها درباره اعدام قریب‌الوقوع او افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران از رد درخواست اعاده دادرسی برای قربانی از سوی دیوان عالی کشور خبر داده و اعلام کرده که پرونده این زندانی محکوم به اعدام به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

پیشتر پسر و برادر حیدر قربانی در نامه‌ای اعلام کردند که دیوان عالی کشور دلیلی برای رد این درخواست ارائه نکرده و خواستار حمایت سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری برای لغو حکم این زندانی شدند.

همچنین در روزهای اخیر طوفانی توییتری برای توقف روند اجرای حکم اعدام قربانی به راه افتاد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More