شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمخانی: محدودیتی برای افزایش برد موشکی قائل نیستیم

 

در ادامه واکنش‌های مقامات ایرانی به هشدار اخیر وزیر خارجه فرانسه نسبت به ادامه آزمایش‌های موشکی ایران، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکید کرده جمهوری اسلامی در این زمینه محدودیت برای خود قائل نیست.

شمخانی روز سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه در همایشی تحت عنوان «فناوری فضایی و کاربردهای» در دانشگاه علم‌و‌صنعت گفت رسانه‌های غربی و اسرائیل برنامه‌های فضایی جمهوری اسلامی را به غلط و «برای ایجاد انحراف در افکار عمومی» به توسعه توانمندی‌های موشکی ایران مرتبط کرده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: «ایران هیچ‌گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی نداشته‌ است.»

با این حال، شمخانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌ها ندارد» و این موضوع را در چارچوب آنچه مقامات ایران «دکترین دفاعی» توصیف می‌کنند، ارزیابی کرد.

موضوع آزمایش‌های موشکی ایران به یکی از بحث‌های مناقشه ‌برانگیز در روابط ایران و غرب تبدل شده‌است.

تهران هرگونه مذاکره بر سر مسائل موشکی را رد می‌کند و آزمایش‌های موشکی خود را مساله‌ای صرفا دفاعی می‌داند.

روز جمعه، وزیر خارجه فرانسه، ژان-ایو لودریان، هشدار داد در صورت به‌ نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بر سر مسائل موشکی ایران، دولت فرانسه آماده است تحریم‌هایی علیه تهران اعمال کند.

جنجال بر سر موضوع موشکی ناشی از تفسیرهای متفاوت از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال ۱۳۹۴ در تایید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ است.

قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد به مدت هشت‌سال از هرگونه فعالیت در زمینه تولید و آزمایش موشک‌های بالیستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند دست بکشد. مقام‌های غربی فعالیت‌های موشکی ایران را مشمول این بند از قطعنامه می‌دانند، در حالی که مقام‌های نظامی و غیرنظامی ایران معتقدند تهران این بند را نقض نکرده است چرا که موشک‌های تولید و آزمایش‌شده حامل کلاهک هسته‌ای نبوده‌اند.

دیپلمات‌های غربی اخیرا مدعی شدند چند دور گفت‌وگو با ایران بر سر برنامه موشکی این کشور نتیجه‌ای نداشته و احتمال دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم‌ کند.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند برنامه موشکی نیز همچون برنامه هسته‌ای با افزایش فشار از سوی غربی‌ها بر روی میز مذاکره خواهد رفت.

از زمان برملا شدن برنامه هسته‌ای مخفی ایران در اوایل دهه ۸۰ خورشیدی، مقامات ایرانی دائم از غیرقابل‌مذاکره بودن آن سخن می‌گفتند. اما بعد از یک دهه تحریم‌های شدید، توافق موسوم به برجام را امضا کردند که به تعطیلی بخش عظیمی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More