شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمارش آرا تمام شد؛ روحانی با ۵۷ درصد، رئیس‌جمهور ماند

 

براساس اطلاعیه‌ی شماره ۳۴ ستاد انتخابات کشور، از ساعت ۲۴ روز جمعه، ۲۹ اردی‌بهشت، یعنی از ساعات آغازین روز شنبه،  شمارش آراء انتخابات در شعب رأی با اولویت شمارش آرای ریاست‌جمهوری آغاز شد.

 

  • پیشتازی روحانی در نتایج اولیه با ۱۴ میلیون رأی

علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور، صبح شنبه با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که براساس آمار اولیه‌ی اعلام‌شده، از مجموع ۲۵ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۷۲۹ رأی مأخوذه، ۲۵ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۱۰ رأی صحیح است.
او گفت که براساس این آمار، حسن روحانی ۱۴میلیون و ۶۱۹هزار و ۸۴۸ رأی، ابراهیم رئیسی ۱۰ میلیون و ۱۲۵هزار و ۸۵۵ رأی، مصطفی آقامیرسلیم ۲۹۷هزار و ۲۷۶ رأی و مصطفی هاشمی‌طبا ۱۳۹هزار و ۳۳۱رأی را از آن خود کرده‌اند.
رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که بالغ‌بر ۴۰ میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حضور یافتند و نتایج اولیه براساس تطبیق آماری است که از شعب به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شده و برای جلوگیری از اشتباه باید با گزارش‌های ناظران شورای نگهبان هم تطبیق داده می‌شد. او گفت آرایی که وارد صندوق شده‌اند، تا سقف ۴۰ میلیون شمارش شده است، اما سایر شعب در حال تطبیق است و ابراز امیدواری کرد که تا بعدازظهر امروز یا زودتر، بعد از تأیید هیأت اجرائی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه‌ی نهایی اعلام شود.
حسن روحانی در سال ۹۲، با کسب هجده‌میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۲۹ رأی شد و به عنوان یازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده بود. در آن دوره مشارکت مردم در انتخابات، ۳۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۵۶ نفر بود.



۲۵،۹۶۶،۷۲۹

کل آرای مأخوذه‌ی شمارش‌شده

۲۵،۱۸۲،۳۱۰

آرای صحیح

۱۴،۶۱۹،۸۴۸                

حسن روحانی                   

۱۰،۱۲۵،۸۵۵

ابراهیم رئیسی

۲۹۷،۲۷۶

مصطفی آقامیرسلیم

۱۳۹،۳۳۱

مصطفی هاشمی‌طبا

 

 

  • روحانی همچنان پیشتاز؛ با ۲۲ میلیون رأی

رئیس ستاد انتخابات کشور پیش‌از ظهر شنبه، ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه بار دیگر به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد که تا آن لحظه، براساس آمار تطبیقی، از مجموع آرای ۴۰میلیون ۷۶هزار و ۷۲۹ رأی، تعداد آرای صحیح، ۳۸ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۴۷۰ رأی است.

او آرای تفکیکی نامزدها را در این مرحله‌ی اعلام نتایج، به شرح زیر اعلام کرد:



۴۰،۰۷۶،۷۲۹

کل آرای مأخوذه‌ی شمارش‌شده

۳۸،۹۱۴،۴۷۰

آرای صحیح

۲۲،۷۹۶،۴۶۸                

حسن روحانی                   

۱۵،۴۵۲،۱۹۴

ابراهیم رئیسی

۴۵۵،۲۱۱

مصطفی آقامیرسلیم

۲۱۰،۵۹۷

مصطفی هاشمی‌طبا

 

 

  • روحانی با کسب ۵۷ درصد آراء، رئیس‌جمهور ماند

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، ساعت ۲ بعدازظهر روز شنبه، ۳۰ اردی‌بهشت، با اعلام نتیجه‌ی نهایی آرای انتخابات، حسن روحانی را با کسب ۵۷ درصد آراء، پیروز رقابت انتخاباتی دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری خواند.

ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی روحانی در این انتخابات، ۳۸/۵ درصد آراء را به‌دست آورده است.

 

 

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، بنابر اعلام وزیر کشور به ترتیب زیر است:

 



۴۱،۲۲۰،۱۳۱

کل آرای مأخوذه‌ی شمارش‌شده

 

آرای صحیح

۲۳،۵۴۹،۶۱۶                

حسن روحانی                   

۱۵،۷۸۶،۴۴۹

ابراهیم رئیسی

۴۷۸،۲۱۵

مصطفی آقامیرسلیم

۲۱۵،۴۵۰

مصطفی هاشمی‌طبا

 

رحمانی فضلی گفت که تاکنون نتایج ۹۹/۷ درصد شعبات اخذ شده و این تقریباً نتیجه‌ی نهایی است.
 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More