شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شش روز پس از تحلیف بایدن، بمب‌افکن‌های آمریکا دوباره به خاورمیانه آمدند 

دو بمب‌افکن غول‌پیکر بی-۵۲ آمریکا که در اواخر دولت دونالد ترامپ برای ارسال پیام «بازدارندگی» به ایران بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کردند،‌ دوباره و تنها شش روز پس از آغاز به کار رسمی دولت جو بایدن در آسمان خاورمیانه به پرواز در آمدند.

کنت مکنزی،‌ فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده،‌ روز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه و همزمان با پرواز دو بمب‌افکن بی-۵۲ آمریکا گفت: «ایالات متحده همچنان به استقرار توانایی‌های جنگی در منطقه مسئولیت سنتکام  برای جلوگیری از دشمنی احتمالی ادامه می‌دهد.»

او هدف از این اقدام را روشن کردن این پیام دانست که آمریکا آماده و قادر است به هرگونه حمله که متوجه منافع این کشور و متحدانش شود، واکنش نشان دهد.

این نخستین‌بار است که این دو بمب‌افکن پس از آغاز به کار دولت جو بایدن و با پیامی مشابه به آنچه که در دوره دونالد ترامپ اعلام می‌شد، در منطقه به پرواز در می‌آیند.

این اقدام نیروی نظامی آمریکا همزمان با آن صورت می‌گیرد که در سوی دیگر رییس ستاد کل ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای این کشور در حال آماده‌سازی طرح‌های عملیاتی علیه ایران هستند.

بر اساس گزارش‌ها، دو هواپیمای ارتش آمریکا روز سه‌شنبه از پایگاه نیروی هوایی «بارکس‌دیل» در لوییزیانا به پرواز درآمده و و قبل از بازگشت به پایگاه به صورت ممتد در آسمان اردن، عربستان سعودی، خطوط ساحلی نزدیک امارات متحده عربی و قطر پرواز کردند.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته و در آستانه پایان دولت ترامپ، آمریکا و اسرائیل در یک سو و در سوی دیگر ایران تحرکات نظامی خود را در منطقه افزایش داده بودند. این تحرکات همزمان با نگرانی از حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به منافع آمریکا در منطقه اتفاق افتاد.

با این وجود فرمانده سنتکام به تازگی گفت تهران به نیروهای نیابتی‌اش در آستانه تحلیف بایدن گفته بود از تحریک به جنگ در منطقه بپرهیزند.

این چهارمین پرواز دو بمب‌افکن غول‌ پیکر بی-۵۲ آمریکا در خلیج فارس طی دو ماه گذشته به حساب می‌آید. این بمب‌افکن‌ها در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، هم به پرواز در خلیج فارس پرداخته بودند.

این جنگنده‌های غول‌پیکر دوربرد و سنگین قادر به پرواز با سرعت نزدیک به صوت در ارتفاع ۵۰ هزار پایی هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More