شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت مشاوره کاپژمینای: میلیونرهای ایران در سال گذشته میلادی، ۲۱ درصد بیشتر شدند

در حالی که مقام‌های ایران افزایش جمعیت زیر خط فقر را تایید می‌کنند،  شرکت مشاوره فناوری اطلاعات فرانسوی و چندملیتی کاپژمینای در گزارشی اشاره کرده که در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد میلیونرهای این کشور بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است.

این شرکت، گزارش سالانه خود  را از تغییر آمار افراد با خالص درآمد بالا در کشورها و مناطق جهان بررسی کرده است.

این گزارش بیست‌و پنجمین گزارش «ثروت جهانی» است که از سال ۱۹۹۷ میلادی منتشر می‌شود تا چشم‌اندازهایی درباره افراد با درآمد خالص بالا ارائه دهد.

این آمار نشان می‌دهد در ۲۵ کشوری که بیشترین میلیونرها را دارند، ایران و برزیل بیشترین میزان تغییر را به خود اختصاص دادند.

ایران سه پله در رتبه جهانی صعود کرده و به مقام ۱۴ رسیده و برزیل هم با سه پله سقوط به مکان ۲۲ رسید.

وضعیت میلیونرها در خاورمیانه

بر اساس گزارش  برای سال ۲۰۲۰، در خاورمیانه جمعیت میلیونرها ۶/۸ درصد رشد کرده و میزان دارایی آن‌ها ۱۰/۷ درصد افزایش داشته است. 

نویسندگان تحقیق، دلیل این تغییر را «تشدید چشم‌گیر اقتصادی ایران» عنوان کرده است که به نوشته این نشریه مبتنی بر فعالیت بورس در ایران بوده است.

میزان رشد جمعیت افراد با درآمد خالص بالا در آفریقا کمتر از سه درصد، آمریکای لاتین منفی چهار درصد، اروپا ۲/۸ درصد و در منطقه آسیا-اقیانوسیه حدود شش درصد عنوان شده است.

بنا بر این گزارش، آمریکا، ژاپن، آلمان و چین چهار کشور سرآمد از لحاظ جمعیت با درآمد خالص بالا بوده‌اند. این چهار کشور که هر کدام بیش از یک میلیون میلیونر دارند،‌ حدود ۶۳ درصد کل جمعیت میلیونر جهان در سال ۲۰۲۰ را تشکیل دادند.

 

رشد بازار سهام تهران

 بنابر نتایج این پژوهش، «میان ماه‌های مارس و ژوئیه میلادی،‌ ارزش معاملات بازار سهام تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲۵ درصد افزایش یافت و در ماه اوت این ارزش رکورد زد.»

این در حالی است که در نقاط دیگر خاورمیانه جمعیت میلیونرها و دارایی آن‌ها به صورت متعادل رشد کرد. در عربستان سعودی و امارات متحده عربی این جمعیت حدود سه درصد بزرگ‌تر شد.

انتشار این گزارش در حالی اتفاق می‌افتد که در ایران نمای رشد بازار بورس با افزایش شمار سهام‌داران متضرر و مالباخته در سال گذشته و اعتراضات مداوم آن‌ها همراه بوده است.

 

افزایش همزمان میلیونرها و فقرا

گزارش شرکت کاپژمینایدر حالی منتشر می‌شود که با ادامه تحریم‌های نفتی و بانکی و افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید اقشار کم‌درآمد کاهش یافته و همچنین اعتراضات در بخش‌های صنعتی، خصوصی و دولتی بیشتر شده است.

در فروردین‌ماه احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود که ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند. 

از طرفی در خردادماه روزبه کردونی، رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، اعلام کرد شمار افرادی که زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند تا دو سال پیش نسبت به سال‌های قبل از آن دو برابر شده است.

خط فقر بنا بر آنچه که بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اعلام کرده برای یک خانواده چهار نفره حدود ۱۰ میلیون تومان است.

این روزها کارگران صنایع نفتی و پتروشیمی در استان‌های مختلف برای افزایش حقوق و مناسب‌سازی شرایط کاری خود به صورت سراسری و هماهنگ در بزرگترین اعتصاب نفتی تاریخ جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More