شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت‌‌های هواپیمایی ایران برای جبران خسارت کرونا از دولت قرض می گیرند 

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران،‌ ضمن عدم تایید اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره اعطای تسهیلات به شرکت‌‌های ریلی و هواپیمایی در پی بحران کرونا گفت برخی شرکت‌های هواپیمایی به استقراض از نهادهای دولتی روی آورده‌اند. 

سامانی روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی هنوز حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده‌اند؛ برخی دیگر هم که به نهادهای دولتی یا حاکمیتی مانند مناطق آزاد، نیروهای مسلح و دولت وابسته‌اند،‌ از نهادهای بالادستی استقراض کرده‌اند.»

به گفته او،‌ این شرکت‌ها مجبورند برای مشمول شدن در طرح تسهیلات حمایتی دولت نیروهای خود را اخراج نکنند. سامانی همین مساله را دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان عنوان کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین اظهار کرد که تاکنون پیامکی درباره دریافت تسهیلات حمایتی از سوی بانک‌ها به این شرکت‌ها ارسال نشده است.

این اظهارات او در واکنش به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی،‌ است که پیشتر گفته بود «به زودی از بانک‌های عامل برای شرکت‌های ریلی و هواپیمایی  پیامک تشکیل پرونده ارسال می‌شود.»

با لغو بیشتر پروازهای داخلی و بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی ایران دچار ضرر و زیان مالی و مشکل در پرداخت حقوق کارکنان خود شده‌اند. 

حرمت‌الله رفیعی،‌ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، این خسارت را در روز ۲۲ فروردین‌ماه یک‌هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، روز پنجشنبه کمال‌الدین شهریاری،‌ نماینده مجلس، خواستار پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان پول مسافران از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی به صاحبان آن‌ها شد.

او اظهار کرد که این پول بدهی سفرهای لغو شده در بحران کرونا است که همچنان در حساب شرکت‌های هواپیمایی مانده است.

بنا بر اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در روز ۹ اردیبهشت، تاکنون «بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان» بابت لغو بلیت‌ها از سوی شرکت‌ها به آژانس‌های مسافرتی پرداخت شده است.

خسارت بحران کرونا به صنعت هواپیمایی ایران هم‌زمان با تعطیلی بسیاری از پروازها در سطح جهان صورت گرفته است. 

پیشتر یک اقتصاددان ارشد انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بهبودی شرایط اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی را «به کندی» ارزیابی کرده بود.

رییس سازمان هواپیمایی ایران نیز با تایید این خسارت‌ها گفته بود «شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More