شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرط بریتانیا برای ایران: اگر نفتکش را به سوریه نفرستید رفع توقیف می‌‌شود

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد شرط این کشور برای کمک به رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران، تضمین جمهوری اسلامی برای نفرستادن این نفتکش به سوریه است. 

او روز شنبه ۲۲ تیر بعد از تماس تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش گفت نگرانی کشورش درباره مقصد نفتکش توقیف شده «‌گریس۱» را به اطلاع ظریف رسانده است. 

هانت آزادی این نفتکش به طی فرایند در دادگاه جبل الطارق و تضمین ایران برای نفرستادن محموله آن به سوریه موکول کرد. 

وزیر خارجه بریتانیا گفت ظریف به او اطلاع داده که ایران می‌خواهد مشکل پیش آمده بر سر توقیف این نفتکش را برطرف کند و به دنبال افزایش این تنش‌ها نیست. ظریف پیش از این اقدام بریتانیا در توقیف این نفتکش را «دزدی دریایی» خوانده بود.

نیروی دریایی بریتانیا پنج‌شنبه ۱۳ تیر، نفتکش «گریس‌ ۱» را در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد و دادگاهی در جبل الطارق نیز توقیف آن را برای دو هفته تمدید کرد.

مقام‌های ایران از بریتانیا خواسته‌اند  بدون قید و شرط این نفتکش را رفع توقیف کنند. 

در تازه‌ترین واکنش، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، در توییتی نوشت این نفتکش «هیچ قانون و قاعده‌ای را نقض نکرده است اما بریتانیا با راهزنی غیرقانونی خود قطعا مرتکب چنین عملی شده است» او افزود: «آزاد نکردن این نفتکش و محموله‌اش بی پاسخ نخواهد ماند.»

در بحبوحه این تنش‌ها، دولت بریتانیا، روز پنج‌شنبه ۲۰ تیر، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «برخلاف حقوق بین‌الملل، سه قایق ایرانی تلاش کردند که شامگاه چهارشنبه مانع عبور یک کشتی تجاری، بریتیش هریتیج، از تنگه هرمز شوند»، اما ناوچه اچ‌ام‌اس مونت‌روز نیروی دریایی بریتانیا خود را بین قایق‌های ایرانی و نفتکش بریتیش هریتیج قرار داد و با هشدارهای کلامی به قایق‌های ایرانی، آنها را مجبور به بازگشت کرد.

سپاه پاسداران ایران ادعای بریتانیا درباره تلاش برای توقیف یک نفتکش‌ این کشور را تکذیب کرده است. با این حال افزایش تنش‌ها در منطقه باعث شده که بریتانیا یک ناوشکن جدید برای محافظت از منافع‌اش به خلیج فارس اعزام کند.

دولت بریتانیا روز جمعه ۲۱  تیر اعلام کرد: «در چارچوب حضور طولانی ما در خلیج فارس، ناوجنگی دانکن به منطقه فرستاده خواهد شد تا امنیت دریایی حفظ شود.»

لندن همچنین اضافه کرده که ناوجنگی کنونی بریتانیا در خلیج فارس برای عملیات تعمیرات و نگهداری و تغییر کارکنان به بریتانیا بازخواهد گشت.

بریتانیا تاکید کرده که این امر به این کشور و شرکای بین‌المللی‌اش اجازه خواهد داد تا به تضمین آزادی تردد دریایی در این آبراه حیاتی ادامه دهند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More