شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ خرداد

شاه در مبارزه با مواد مخدر پخته و عاقلانه رفتار می‌کرد

 

سفر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به تهران دستاورد خاصی نداشت. وزیر خارجه آلمان صریحا اعتراف کرد که با نبود آمریکا در برجام، کار خاصی از اروپا بر‌نمی‌آید و ایران هم بهتر است بنابر ملاحظات امنیتی، در برجام باقی بماند و تعهدات هسته‌ای‌اش را کاهش ندهد.

همین حرف‌های مایوسانه که نشان می‌دهد برجام رو به احتضار است در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل، تیترهای نا‌امیدانه‌ای ساخت و روزنامه‌های اصول‌گرا هم با تیترهایی که به توهین بیشتر شبیه بود، وزیر خارجه آلمان را مشایعت کردند.

روزنامه آرمان از قول هایکو ماس تیتر زد که «ما نمی‌توانیم معجزه کنیم»، روزنامه اصول‌گرای رسالت هم تیترش این بود که «معجزه‌ کارِ عاجز نیست».

اما به نظر می‌رسد روزنامه اصول‌گرای جوان تندترین برخورد را با وزیر خارجه آلمان داشته است. جوان در صفحه اول، کاریکاتوری از ماس در هیبت هیتلر و با بازوبند صلیب شکسته نازی‌ها، به چاپ رسانده و تیتر زده است «توقع فاشیستی نماینده اروپا».

تحلیل و تفسیر سفر کوتاه یک مقام اتحادیه اروپا به ایران در روزنامه‌های امروز کم نیست. جاوید قربان‌اوغلو، دیپلمات سابق، در روزنامه شرق از محمد‌‌جواد ظریف و برخورد تندش با هایکو ماس در جلسه خبری، انتقاد کرده و نوشته است باید فرقی باشد بین رفتار مقامات نظامی و بلند‌پایه و دیپلمات‌ها، چه این‌که رفتار دیپلماتیک حکم می‌کند که در جلسات عمومی، مودبانه و با‌ظرافت برخورد کنیم. قربان‌اوغلو تصریح کرده است که با رفتار‌های تند دیپلماتیک نمی‌توان اروپایی‌ها را وادار کرد مقابل آمریکا بایستند.

از سوی دیگر، حمید‌رضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه، با عنوان «دست‌های خالی هایکو ماس» مطلبی در آرمان نوشته است، این سفر را بی‌نتیجه ارزیابی کرده و گفته است سازو‌کار مالی اتحادیه اروپا فقط برای غذا و داروست. آصفی به اروپا طعنه زده است که چیزی جز شبه‌مستعمره آمریکا نیست.  

رضا اردکانی، وزیر نیرو، با اظهار‌نظری عجیب توانست در صفحه اول چند روزنامه جایی بگیرد. وزیر نیرو با انتقاد از مردم ایران، گفته بود ایرانی‌ها مصرف‌گرایند و برای همین از تحریم‌های آمریکا صدمه می‌بینیم، وگرنه چینی‌ها روزی یک وعده بیشتر غذا نمی‌خورند و پیشرفت هم می‌کنند. حالا، روزنامه آفتاب یزد عکسی از اردکانیان کار کرده و از قول کاربران رسانه‌های اجتماعی پرسیده است که جناب وزیر آیا فرزندان شما یک وعده در روز غذا می‌خورند؟ از بخت بد وزیر، عکسی از فرزندان وزیر بر سر سفره‌ای مزین به کباب منتشر شده است که حرف‌های اردکانیان را از سکه می‌اندازد. مهدی مالمیر هم در سرمقاله روزنامه آفتاب به اردکانیان تشر زده است که چینی‌ها فرهنگ غذایی و پیشینه فرهنگی متفاوتی دارند و پیشرفت این کشور در پی عقلانیت و تجارت با دنیاست، نه گرسنگی کشیدن و ریاضت.  

تا یادمان نرفته است از خبر خوشایند روزنامه‌های اصول‌گرا در این وانفسای اقتصادی و سیاسی هم بگوییم. گویا کشتی‌گیری اوکراینی در مسابقات داخلی اوکراین و بعد از کسب مدال طلا، با پیراهنی که عکس خامنه‌ای را داشته بر سکو رفته است و کیهان و جوان دست‌افشان و به نشانه حقانیت رهبری، این خبر را در صفحه اول منتشر کرده‌اند.

حال مردم خوب نیست

جامعه ایران یکی از افسرده‌ترین جوامع دنیاست و حالا، روزنامه بهار در گزارشی نوشته که شادی گم شده است و حال مردم خوب نیست.  

در گزارش بهار آمده است که مردم ایران به شادی‌های جمعی نیازمندند و این در حالی است که مسئولان حتی مجوز یک برنامه شاد آیینی را هم به‌راحتی نمی‌دهند.  

مهدی ملک‌محمد، روانشناس، به بهار گفته است افسردگی مردم ایران فقط به‌خاطر فشار‌های اقتصادی نیست و باید در نظر داشت که هندی‌ها مردمانی فقیر اما شادند.  

این روانشناس معتقد است افسردگی ایرانی‌ها به‌خاطر حس درماندگی است و مردم به دلیل این‌که هر روز با حادثه‌ای مواجه می‌شوند و نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند و اصلا از آتیه‌شان مطمئن نیستند و هراس دارند، دچار اندوه و افسردگی شده‌اند.   

حجاب اعتقادی قربانی حجاب سیاسی

 

بعد از انقلاب و در بستری عقیدتی، حجاب اجباری شد و بعد از آن، امکان بحث‌های علمی و نظری درباره حجاب ممنوع و ناممکن شد.  

نسیم کاهیرود در گزارشی درباره حجاب اجباری نوشته است که به‌طور کلی عنوان می‌شود که همه ایرانی‌ها متدین‌اند و همه زنان با‌حجاب، اما باید گفت که جامعه ایران هیچ‌وقت یکدست نبوده است و نمی‌توان نسخه ثابتی برای همه تجویز کرد.  

در این گزارش آمده است که حجاب به دلیل پافشاری حکومت بر راهکارهای نا‌کارآمد قدیمی، به بحران تبدیل شده است و راه درست این است که گفت‌و‌گویی ملی درباره حجاب اجباری شکل بگیرد و حکومت از تصدی‌گری در این حوزه دست بردارد.

کاهش نرخ دلار تصنعی نیست

 

نرخ دلار در هفته گذشته روند نزولی داشته و تا ۱۲ هزار تومان هم پایین آمده است. روزنامه اصول‌گرای کیهان دیروز این کاهش قیمت دلار را تصنعی و تمهید دولت دانست که می‌خواهد در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن، به مردم تلقین کند که کاهش قیمت دلار نتیجه میانجی‌گری‌ است و اگر توافقی با آمریکا صورت بگیرد، لابد وضع خیلی بهتر خواهد شد.

روزنامه آفتاب در گزارشی از ناراحتی روزنامه کیهان، از افزایش قدرت پول ملی گفته و هادی حق‌شناس هم در یادداشتی نوشته است که این کاهش قیمت تصنعی نیست.  

این نماینده مجلس تصریح کرده است که نمی‌توان تنش‌زدایی را در کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر دانست، اما سیاست‌های درست بانک مرکزی در دو ماه گذشته دلیل اصلی تثبیت قیمت ارز در بازار است.

شاه در مبارزه با مواد مخدر پخته و عاقلانه برخورد می‌کرد

 

علی هاشمی، رییس پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، در گفت‌و‌گو با شرق گفته است که اعدام معتادها و قاچاقچی‌ها به دستور صادق خلخالی، حاکم شرعِ منصوب خمینی در ابتدای انقلاب، کار غلطی بود.  

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از روش حکومت شاه در مبارزه با مواد مخدر به نیکی یاد کرده و گفته است که در زمان شاه، ایران کشتزارهای خشخاش داشت که نیاز معتادها را بر‌آورده می‌کرد و دولت به معتادهای پا به سن گذاشته تریاک می‌داد تا  مواد مصرفی را از مافیای قاچاق تهیه نکنند.

هاشمی ادامه داده است که ترانزیت مواد مخدر در زمان شاه در انحصار باند خواهرش، اشرف، بود و سود کلانی در پی داشت، اما باند اشرف مواد مخدر را به اروپا می‌فرستاد و از پخش محموله‌های مواد مخدر در ایران جلوگیری می‌کرد.  

به گفته این معاون پیشین رییس‌جمهوری، در زمان شاه سیاست پخته و عاقلانه‌ای در برخورد با معتادها در پیش گرفته شده بود و با تامین تریاک مصرفی معتادها و فرستادن آن‌ها به مراکز درمانی سعی می‌شد تا با معضل مواد مخدر درست برخورد شود و این در حالی است که بعد از انقلاب، مزارع خشخاش معدوم شد و در این چهل سال، چهار هزار نفر در مبارزه با مواد مخدر کشته شده‌اند و سیرِ مصرف مواد هم از سنتی به شیمیایی تغییر کرده است.

از برجام خارج نشوید

 

جلال ساداتیان در سرمقاله اعتماد و با عنوان «طلب ایران از اروپا»، اشاره‌ای کرده است به فرایند طولانی مذاکرات ایران و اروپا بر سر برجام و این‌که در این معاهده ذکر شده است اگر اختلافی بین طرفین رخ داد یا یکی از طرفین از آن خارج شد، چه راهکاری باید در پیش گرفت.

نویسنده اعتماد نوشته است که خروج آمریکا از برجام کار غلطی بود و پس از آن، اروپایی‌ها ساز‌و‌کار مالی موسوم به اینستکس را مطرح کردند تا آثار خروج ایالات متحده آمریکا را کم کنند، اما این را بهانه کردند که شرکت‌های اروپایی تحت تسلط دولت‌ها نیستند و از بیم آمریکایی‌ها حاضر به تجارت با ایران نمی‌شوند.

ساداتیان با بیان این‌که اروپایی‌ها از تشنج و جنگ در خاورمیانه هراس دارند، اظهار کرده است که اروپا می‌داند جنگ میان ایران و آمریکا یکی دو روزه نیست و می‌تواند آثار وخیمی بر اقتصاد جهانی بگذارد، برای همین به تکاپو افتاده‌اند تا قبل از اجرایی شدن اولتیماتوم ایران، کاری کنند.  

این کارشناس امور بین‌الملل به مسئولان ایرانی هشدار داده است که از برجام خارج نشوند، چرا که در این صورت اجماع جهانی علیه ایران شکل می‌گیرد و آمریکا از حالت انزوایی که در شورای امنیت دارد بیرون می‌آید و می‌تواند علیه ایران قطعنامه صادر کند و خطر جنگ هم با یارگیری آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

توقع فاشیستی فرستاده اتحادیه اروپا

اروپا در بدترین و ضعیف‌ترین موقعیت تاریخی خود است و آن‌ها که دل به اروپایی‌ها بسته‌اند شاهد بودند که وزیر خارجه آلمان چیزی جز اظهار تاسف و ناتوانی بروز نداد.

در گزارش روزنامه جوان از سفر هایکو ماس به ایران آمده است که اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام فقط وعده و وعید داده‌اند و حالا هم با حرف‌های وزیر خارجه آلمان معلوم شد که چطور برجامی می‌خواهند.

جوان تصریح کرده است که اروپایی‌ها می‌خواهند ایران بر سر تعهداتش بماند اما اروپا به وظایفش عمل نکند و این آخرین درسی است که می‌توان از برجام و خوشبینی به اروپا گرفت.

اروپا در برابر آمریکا نایستاد

برای اجرایی شدن ساز‌و‌کار مالی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام، راه درازی در پیش است. حسین ملائک با بیان آنچه آمد، تصریح کرده است که اروپایی‌ها بیشتر قصد سرگرم‌سازی ایران را دارند و نمی‌خواهند در رابطه اقتصادی با ایران، مقابل آمریکا بایستند و هزینه سیاسی بدهند.  

سفیر پیشین ایران در چین این را هم گفته است که اولتیماتوم ایران برای از‌سر‌گیری فعالیت‌های هسته‌ای، که مهلتی دو ماهه به اروپایی‌ها داده بود، چندان موثر نیفتاده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More