شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهزاده رضا پهلوی: سیستم جمهوری را ترجیح می‌دهم، اساس دموکراسی حق انتخاب مردم است

شاهزاده رضا پهلوی در یک فایل صوتی تازه منتشر شده، گفت که «سیستم جمهوری را ترجیح می‌دهد» و به عنوان یک دموکرات نمی‌تواند توجیه کند که مبنای تعیین یک مسئول، موروثی باشد.

این اولین بار است که شاهزاده رضا پهلوی با چنین صراحتی از سیستم جمهوری به عنوان ترجیح خود برای نظام حکومتی آینده ایران سخن می‌گوید. با این حال دست‌کم در بیش از یک دهه گذشته نیز او همواره بر «انتخابات آزاد» و «حق تعیین سرنوشت» مردم ایران به عنوان عوامل تعیین کننده نوع حکومت آینده ایران سخن گفته است.

در این فایل صوتی که به تازگی منتشر شده است، شاهزاده رضا پهلوی با بیان اینکه «من فکر می‌کنم باید برسیم به مرحله‌ای که نهادهای سنتی را مبنای حکومت الزاما قرار ندهیم»، تاکید کرد که «در مقابل آنچه میراث‌دارش هستم، خود من یک شورشی هستم» و «اگر از من بپرسید، من یک سیستم جمهوری را ترجیح می‌دهم، برای اینکه یه دوره مشخص انتخاباتی دارد و یک نفر مسئول است.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این فایل صوتی تاکید کرد که من اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت می‌بینم. یعنی حق انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خودشان و حکومت بر خود بر مبنای انتخابات، بر مبنای دادن رای به کسانی که باید در مقابل این رای پاسخ‌گو و مسئول باشند.

او در بخش دیگری از این فایل صوتی، افزود که منکر آن نیست که شاید در برخی فرهنگ‌ها یک نماد سمبلیک لازم باشد با این حال گفت که به عنوان یک دموکرات نمی‌توانم توجیه کنم که مبنای تعیین شدن یک مسئول حتی به مفهوم سمبلیک می‌تواند یک مبنای موروثی داشته باشد.

او همچنین با بیان اینکه «من هرگز حاضر نیستم یک آقا بالاسر داشته باشم تا چه رسد به اینکه برای دیگران آقابالاسر بشوم»، تاکید کرد که «ما باید از این فرهنگ فرد محوری خارج شویم و برویم دنبال سیستم محور کردن مساله. ما نهادها را تقویت می‌کنیم فرد مهم نیست، نهادها مهم هستند و ساختارها. ما تا زمانی که بخواهیم گوسفندوار عمل کنیم، سرو کله چوپان‌ها هم پیدا خواهد شد. آیا واقعا این است آینده کشورمان، من به این مساله اعتقاد ندارم.»

در بخش دیگری از این فایل صوتی نیز شاهزاده رضا پهلوی گفت که اگر روزی فرا رسد که نهاد سلطنت همچنان برای ایران لازم باشد «چه اشکالی دارد که مبنای این مساله انتخاب یا پیشنهاد یک فرد شایسته برای این مقام باشد.»

او گفت که باید یک‌جایی این بند ناف انتقال موروثی قدرت را قطع کنیم و به عنوان یک دموکرات نمی توانم این را برای خودم توجیه کنم و برای همین است که می‌گویم شکل نظام آینده ایران را باید مردم انتخاب کنند. من چهل سال از عمرم را تلاش نکرده‌ام که به یک چیز ناقص برگردیم. ممکن است خیلی‌‌ها خوششان نیاید ولی من وجدانا، اخلاقا، مکلف هستم حقیقت و باور راستین خودم را به شما بگویم و این حرف من و تعهد من به شماست.

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که من به هیچ وجه دنبال هیچ پست و مقامی نیستم، برای اینکه می‌خواهم آزادی داشته باشم و در قفسی چپانده نشوم و آزاد باشم بتوانم با هر ایرانی در هر زمان حرفم را با آزادی بزنم و حرفش را بشنوم و بر مبنای آن واقعیت‌ها ببینیم چگونه می‌توانیم مملکت مان را پیش ببریم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More