شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهزاده رضا پهلوی: بازگشت بایدن به برجام یعنی تسلیم در برابر اخاذی هسته‌ای رژیم ایران

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای با نشریه «‌نیوزویک» گفت که جو بایدن در صورت پیوستن به توافق اتمی ایران، برجام، تسلیم اخاذی هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد شد.

او بازگشت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، به این توافق را «‌خطای فاحش» توصیف کرد.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین گفت که «تصمیم دولت بایدن برای رو کردن دست خود حتی قبل از رسیدن به کاخ سفید، باعث شد رژیم ایران با افزایش غنی‌سازی و مواد اولیه بمب‌ هسته‌ای، تهدیدهایش را افزایش دهد».

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «اجزای حیاتی توافق هسته‌ای از درجه اعتبار ساقط شده و اجزای دیگری نیز به زودی دچار همین وضعیت خواهند شد. اگر توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ ارزشی سئوال برانگیز داشت، در سال ۲۰۲۱ قطعا قرارداد بدی است. ایالات متحده نباید به باج‌خواهی هسته‌ای تسلیم شود.»

او افزود: «کارزار فشار حداکثری در تضعیف رژیم موفق بود اما ناتمام ماند، چراکه با حمایت حداکثری از مردم ایران در جریان جنبش دموکراتیک‌شان، همراه نبود.»

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با نیوزویک گفت: «آمریکا به همان اندازه‌ای که در توافق هسته‌ای قبلی سازشکاری کرد، برای یک توافق جدید بسیار کم‌ارزش‌تر نیز چنین خواهد کرد.»

او افزود: «دولت [بایدن] تاکید می‌کند که می‌خواهد بر پایه توافق جدید به مسائل دیگر رسیدگی کند. با کدام اهرم فشار؟»

در بخشی از این مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که مردم ایران همچنان از فساد، ناکارآمدی و سرکوب بی‌رحمانه رنج می‌برند. اگر رژیم واقعا به مردم ایران اهمیت می‌داد، تامین مالی ساخت بمب برای کشتن کودکان در سوریه را متوقف می‌کرد و به ایرانیان نان می‌رساند.

شاهزاده رضا پهلوی افزود که بعد از ۴۲ سال حکومت اعتقادات «‌عصر تاریکی»، ایرانیان می‌دانند چه کسی مسئول از بین رفتن استانداردهای زندگی‌شان و از بین رفتن آزادی‌های اولیه اجتماعی و سیاسی‌شان است

شاهزاده پهلوی با بیان اینکه «هدف مردم ایران، رها شدن از این رژیم آپارتاید است»، افزود که «ماندلا وقتی از کشورهای دموکراتیک جهان خواست رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را تحریم کنند متوجه این موضوع شده بود و گفت که پیروزی تنها از طریق مبارزه به دست می‌آید. از جمله مبارزه‌ از طریق کارزار تحریم‌های بین‌المللی.»

جو بایدن در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از برنامه‌های خود را بازگشت به برجام عنوان کرده بود و پس از آغاز به کار دولتش تاکید کرد که ابتدا جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات خود در برجام را عملی کند تا ایالات متحده نیز به برجام بازگردد. مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای اما گفتند که فقط در صورت لغو کامل و عملی تحریم‌ها، به تعهدات خود در برجام باز می‌گردند.

پس از این بود که رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد که کشورش تحریم‌های ایران را تا زمانی که تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، لغو نخواهد کرد.

شاهزاده رضا پهلوی، پیشتر در اول بهمن ماه نیز با صدور پیامی خطاب به جو بایدن،‌ رییس‌جمهوری آمریکا، هم‌زمان با آغاز به کارش، از او خواست مردم ایران را در «مبارزه علیه دیکتاتوری» همراهی کند.

او در پیام خود به بایدن تاکید کرد که «من از اینکه شما در جریان کارزار انتخاباتی‌تان، تعهد خود را برای پیش‌برد دموکراسی و حقوق بشر در خارج از مرزهای آمریکا ابراز کردید، دلگرم شدم».

شاهزاده پهلوی در همان پیام به قدرت و شتاب فزاینده «جنبش دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر» در ایران اشاره کرد و خطاب به رییس جمهوری آمریکا نوشت: «هم‌میهنانم امید و انتظار دارند که هم‌زمان با تداوم مبارزه‌شان علیه دیکتاتوری بی‌رحم و قرون وسطایی جمهوری اسلامی، شما و دولت‌تان در همبستگی با آنان بایستید.»

او تاکید کرد: «من هیچ هدف شخصی ندارم و به همین دلیل است که بسیاری از ایرانی‌ها به حرف من گوش می‌دهند و به من اعتماد دارند. اگر برای هموطنانم نماد چیزی هستم، این به معنای بازگشت به گذشته نیست، بلکه برای حرکت به سمت آینده است. دیدگاهی است برای یک آینده بهتر و متفاوت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More