شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهد شکنجه‌ شدن نوید افکاری در اختیار اطلاعات ناجا قرار گرفت

 

بابک پاک‌نیا می‌گوید از طرف خانواده شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، قصد برعهده گرفتن وکالت او را داشته اما مقام‌های زندان شیراز گفته‌اند که او از یک روز پیش از اعدام افکاری در اختیار اطلاعات نیروی انتظامی است.

پاک‌نیا روز سه‌شنبه اول مهر در توییترش نوشت به خواست خانواده ناصری وکالت‌نامه‌ای را برای امضای شاهین ناصری تحویل زندان داد اما روز بعد مقام‌های زندان به همکار او گفتند که ناصری ۲۱ شهریور (یک روز پیش از اعدام نوید افکاری) تحویل اطلاعات ناجا شده است.

شاهین ناصری، زندانی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، پیش از این شهادت داده بود که نوید افکاری در دوران بازجویی در اداره آگاهی شیراز تحت شکنجه و ضرب و جرح قرار داشت.

پیش از اظهارات بابک پاک‌نیا، یک فعال سیاسی نیز از انتقال شاهین نصیری و تحویل او به ماموران امنیتی خبر داده بود.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی که پرونده افکاری را دنبال می‌کرد،‌ نوشته بود که خانواده شاهین نصیری ده روز است از سرنوشت او بی‌خبرند و «گویا او را تحویل همان نهادی داده‌اند که علیه مامورین آن شهادت داده است.»

اما پس از آن کاظم موسوی، رییس کل دادگستری فارس، روز یکشنبه گفت این فرد به دلیل «طرح‌های مقابله با کرونا … به بندی دیگر منتقل شده است.»

رییس دادگستری فارس همچنین این زندانی را «کلاهبردار باسابقه» خوانده و هرگونه مواجهه او با نوید افکاری را رد کرده بود.

این مقام قضایی شهادت ناصری مبنی بر شکنجه نوید افکاری را نیز «کذب» خواند.

نوید افکاری خود پیش از اعدام طی نامه‌ای نوشته بود در دوران بازجویی شکنجه‌هایی از جمله «پوشاندن صورت با پلاستیک برای ایجاد حالت خفگی»، «ضرب‌وشتم با باتوم در حالت دست‌وپا بسته»،‌ «توهین و اهانت‌های رکیک» و «ریختن الکل در بینی‌اش» را تحمل کرده است.

اعدام افکاری در ۲۲ شهریور با موجی از اعتراض‌های شدید روبه‌رو شده و شماری از افراد و نهادهای مدافع حقوق بشر، ایرادات شکلی و ماهوی متعدد در این پرونده را یادآور شده و شکنجه او را محکوم کرده‌اند.

دادگستری فارس تاکنون چند بار واکنش‌هایی به این اعتراضات نشان داده اما هر واکنش این نهاد به تردیدها و پرسش‌های تازه‌ای دامن زده است.

خانواده افکاری نیز اظهارات دادگستری فارس را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More