شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شانزده نماینده در نامه به رییسی: بازداشت‌ها و احکام سنگین به بهانه حفظ نظام، ضرورت ندارد

شانزده تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی با انتقاد از صدور احکام سنگین زندان برای مرضیه امیری، عاطفه رنگریز، ندا ناجی و همچنین بازداشت نوشین جعفری، خطاب به ابراهیم رییسی نوشتند: «این سخت‌گیری‌ها که به بهانه حفظ نظام انجام می‌شود، هیچ ضرورتی ندارد.»

نمایندگان در نامه خود خطاب به رییس قوه قضاییه نوشتند: «اخیرا احکام سنگینی در خصوص برخی خبرنگاران مانند خانم‌ها مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و ندا ناجی به اتهام حضور در تجمع کارگران در روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی صادر شده است. اما این احکام اقناع جامعه را با مشکل مواجه کرده است.»

در این نامه، نمایندگان تاکید کردند که اگر جرم مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و ندا ناجی «حضور در تجمع بوده که خلاف قانون اساسی نیست و اگر تهیه گزارش بوده وظیفه ذاتی آن‌ها بوده است».

نمایندگان در بخش دیگری از این نامه با اشاره به بازداشت نوشین جعفری، تاکید کردند: «همین‌طور است رفتاری که درباره فعال اجتماعی خانم نوشین جعفری صورت گرفته است.»

این نامه به امضای علی مطهری‌، علیرضا تابش‌، پروانه سلحشوری‌، طیبیه سیاوشی‌، الیاس حضرتی‌، غلامرضا حیدری‌، قاسم میرزایی نیکو‌، علی نوبخت‌، مصطفی کواکبیان، عبدالکریم حسین‌زاده‌، علیرضا رحیمی‌، محمود صادقی‌، بهرام پارسایی‌، حمیده زرآبادی‌، فرج‌الله رجبی‌ و فاطمه ذوالقدر رسیده است.

شانزده نماینده مجلس دهم خطاب به ایراهیم رییسی نوشتند: «انتظار ما این است که این سخت‌گیری‌ها که به بهانه حفظ نظام انجام می‌شود و هیچ ضرورتی ندارد، اصلاح شود.»

در این نامه اشاره‌ای به وضعیت مرضیه امیری، عاطفه رنگریز، ندا ناجی، نوشین جعفری از جمله به بازداشت‌های بلند مدت، نگهداری در سلول انفرادی، عدم امکان دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل و نحوه دادرسی نشده است.

در نامه شانزده نماینده مجلس شورای اسلامی به ابراهیم رییسی، به طور مشخص و مختصر تنها به موضوع بازداشت و احکام سنگین چهار تن از زنان بازداشت شده اشاره شده است.

در حال حاضر ده‌ها تن از فعالان مدنی و سیاسی، معلمان، کارگران، فعالان صنفی، دانشجویان و زنان در بازداشت به سر می‌برند. همچنین شماری از ایرانیان مقیم خارج از کشور یا شهروندان دو تابعیتی که در جریان سفر به ایران بازداشت و زندان‌های بلند مدت محکوم شده‌اند.

یک روز قبل از انتشار این نامه، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تشکیل «کمیته ویژه پیگیری وضعیت احکام اخیر فعالین رسانه‌ای، دانشجویان» از سوی و نمایندگان عضو فراکسیون امید، خبر داد و گفت: «برای شروع کار این کمیته، به دنبال برگزاری جلسه با قوه قضاییه هستیم.»

او گفت: «تاکنون یک‌بار قوه قضاییه جلسه دیدار با نمایندگان برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان را لغو کرده است و احتمالا نمایندگان با غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، خواهند داشت.»

صادقی همچنین گفت: «از عجایب دستگاه قضا این است که متن چاپ شده برخی آرا را ابلاغ نمی‌کند و وکیل مجبور است، یادداشت کند.»

او از جمله به حکم صادر شده علیه مهدی حاجتی، عضو زندانی شورای شهر شیراز، اشاره کرد و گفت: «رای حاجتی را که دیدم البته رای متن چاپ شده نبود، همان کپی یادداشت وکیل ایشان بود، در آن عمده اتهامات برای حاجتی گرایاشات ملی- مذهبی بود و در آخر مهدی حاجتی را برای فعالیت تبلیغ علیه نظام محکوم کرده‌اند.»

صادقی گفت: «طبق پیگیری‌های علیرضا رحیمی،  دیگر عضو فراکسیون امید، پس از دیدار با سخنگوی قوه قضاییه درباره زندانیان و بازداشت‌شدگان برای صحبت‌های اولیه، اگر زمینه مهیا بود و ضرورت داشت، این موضوع با رییس قوه قضاییه هم مطرح خواهد شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More