شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیل در ایران؛‌ محاصره ۱۳۰ روستا، دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح

 

با گسترش موج بارش‌های شدید در ۱۳ استان ایران، علاوه بر محاصره بیش از صد روستا در استان‌های جنوبی، دست‌کم  ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نیز مجروح‌ شده‌‌اند.

علی بختیاری،‌ سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران،‌ روز دوشنبه چهارم فروردین‌ماه تعداد کشته‌شدگان سیل در استان‌های جنوبی کشور را ۱۱ نفر عنوان کرد. هم‌زمان رضا اکبری،‌ معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، از محاصره ۱۳۰ روستا،‌ یک شهر و سه محور جاده‌ای خبر داده است.

روزنامه همشهری به نقل از رییس سازمان مدیریت بحران ایران از درگیر شدن دست‌کم ۲۰ هزار نفر با سیل خبر داده است.

در میان جان‌باختگان ۲۴ ساعت گذشته، یک مادر و فرزند در بندر عباس، سه نفر در استان فارس، سه نفر در کنارگ، سه نفر در قم و یک نفر در بوشهر بوده‌اند.

به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، دو نفر نیز در شهرستان رودان در استان هرمزگان مفقود و ۹ نفر هم مصدوم شده‌اند، که پنج نفر از آن‌ها به درمانگاه انتقال یافتند. 

تشدید بارش باران تاکنون در هفت استان از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، مازندران، سمنان و کرمان موجب طغیان رودخانه‌ها و بالاآمدن سطح آب شده است.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آب‌گرفتگی منازل مسکونی مردم در برخی شهرهای این استان‌ها است. در جنوب سیستان و بلوچستان زمین‌های کشاورزی مردم و معابر دچار آب‌گرفتگی شده است. تعدادی از پل‌ها نیز در این استان تخریب شده‌اند.

در استان کرمان مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا‌ از آب‌گرفتگی شدید شهر زهکلوت و جابجایی مردم ساکن آن با لودر و اسکان موقت آن‌ها خبر داده است. به گفته او، برخی مردم این شهر به دلیل بالا آمدن آب شب را روی پشت بام‌ها گذراندند.

هم‌زمان برخی محورهای ارتباطی استان‌های درگیر سیل از جمله چمن‌بید-گرمه و گرمه به میامی در استان خراسان شمالی و عسلویه به کنگان در استان بوشهر مسدود شده‌اند.

یک مقام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمان نیز از خسارت ۱۷۹ میلیارد تومانی سیل به جاده‌های این استان خبر داده است. 

در برخی مناطق سیل‌زده از جمله بوشهر به علت سختی دسترسی به ساکنان و مردم محلی هلال احمر اقدام به اعزام بالگرد کرده است. در این استان بیش از ۵۰۰ نفر از مردم نیاز به امدادرسانی داشته‌ و دست‌کم ۷۰ نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کرده‌اند.

نقشه‌های سازمان هواشناسی حاکی از ادامه بارش‌ها در نوار شمال تا جنوب شرقی کشور است. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در همین زمینه از پیش‌بینی سیلاب در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق سمنان، و غرب خراسان شمالی خبر داد. 

به گفته او،‌ در شمال نیز استان‌های مازندران و گلستان با بارش شدید روبه‌رو خواهند شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More