شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه: ۱۸۰۰میلیارد تومان از شهرداری تهران طلبکاریم

 

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه به خبرگزاری فارس گفته که مجموعه تحت مدیریتش ۱۸۰۰میلیارد تومان از شهرداری تهران طلبکار است.

محمد گفته «در مقطعی آقای افشانی، شهردار سابق تهران به ما اعلام کرد بابت طلب قرارگاه، ملک به ما می‌دهد. از قرارگاه قول گرفتند یک‌سری پروژه‌های شهری تهران را فعال کند. ما هم پروژه‌ها را فعال کردیم و ۲ پرو‌ژه هم افتتاح شد اما اراضی و ملک به ما داده نشد و با منابع خود پروژه‌ها را اجرا کردیم.»

دادن ملک به جای طلب یک رویکرد سابقه‌دار در مراودات شهرداری تهران با سپاه به ویژه در دوران محمدباقر قالیباف بوده که از نگاه منتقدان منجر به فساد گسترده‌ شده است.

روابط شهرداری تهران و سپاه در دوسال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته که مهم‌ترین محورهای آن، مسائل مالی بوده است.

مسائل مالی بین شهرداری و سپاه در دو محور در جریان بوده است. محور اول پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا با سپاه که منجر به طلب سپاه از شهرداری شده بود و محور دوم، پروژه‌های بنیاد تعاون سپاه با شهرداری که منجر به بدهکاری سپاه شده بود.

در نیمه اول امسال،‌ اختلافات بین سپاه و شهرداری بر سر بدهی بنیاد تعاون سپاه، سبب تیره‌شدن روابط بین این دو نهاد شد و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز پرو‌ژه‌هایش را در تهران متوقف و به نوعی اقدام به گروکشی کرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران میزان بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری تهران را حداقل ۴۵۰۰میلیارد تومان ذکر کرده بود.

این طلب در واقع مربوط به بخشی از قرارداد ۲۰هزار میلیارد تومانی سال ۹۳ بین محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و مدیران هلدینگ یاس وابسته به بنیاد تعاون سپاه بود. این هلدینگ در پی افشای فساد گسترده ۱۲هزار میلیارد تومانی، منحل شد و برخی از مدیران آن بازداشت شدند. به گفته مسئولان شورای شهر تهران، پرونده این فساد در ستاد کل نیروهای مسلح در دست بررسی است.

با این حال، مدیران بنیاد تعاون سپاه در شهریورماه اعلام کردند که به شهرداری تهران بدهکار نیستند. در واکنش به این ادعا، محسن هاشمی، ریيس شورای شهر تهران گفت این بدهی مربوط به «شرکت رسا تجارت مبین» است که وابسته به بنیاد تعاون سپاه بوده است.

او همچنین با تایید تلویحی گرو‌کشی قرارگاه خاتم‌الانبیای تهران گفته بود: «قرارگاه خاتم‌الانبیا تک پیمانکار بزرگ شهرداری است. اختلافات موجب توقف پروژه‌ها شده است. بنیاد تعاون سپاه و شهرداری درباره میزان بدهی‌ها اختلاف دارند.»

محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران، گفته بود «در اولین روزهای کارم در شهرداری جلسه‌ای با فرمانده کل سپاه پاسداران داشتم، مدارک خود را به آنها دادیم. طی ۲۰جلسه میزان طلب ما مشخص شد.» او همچنین در مردادماه با مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا دیدار کرد و خواستار شروع پروژه‌های عمرانی توسط آنها شد.

مسئولان شهرداری تاکنون گزارش نداده‌اند که بنیاد تعاون سپاه بدهی‌اش را پرداخته و مشخص نیست روند رسیدگی به فساد هلدینگ یاس به کجا رسیده است.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More