شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه پاسداران یک نفتکش کره جنوبی را توقیف کرد

 

همزمان با مذاکرات دوباره تهران و سئول درباره پول‌های مسدودشده ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران از توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای دلیل توقیف این نفتکش را «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» اعلام کرده است.

سپاه پاسداران همچنین از بازداشت خدمه این نفتکش، شامل افرادی «با ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار» خبر داده است.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز با اعلام اینکه یک تانکر مواد شیمیایی این کشور به دست نیروهای ایرانی در آب‌های عمان توقیف شده است، خواستار آزادی فوری این شناور شد.

به نوشته بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، نیروهای این کشور که در منطقه حضور داشتند در تنگه هرمز مستقر شده‌اند. وزارت دفاع کره جنوبی نیز گفته است واحد مقابله با دزدی دریایی را به منطقه اعزام کرده است.

همزمان ربکا ریباریک، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، به رویترز گفت که این نیرو از خبر توقیف نفتکش کره‌ای مطلع است و وضعیت را رصد می‌کند.

ظهر دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود ارتباط مالک نفتکش «هانکوک شیمی» (MT Hankuk Chemi) با این نفتکش قطع شده و آخرین رصد ماهواره‌ای این شناور مربوط به شب گذشته و در نزدیکی بندرعباس بوده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این نفتکش با پرچم کره جنوبی از عربستان سعودی عازم بندر فجیره در امارات متحده عربی بود.

با این حال نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته این شناور حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تُن اتانول «و از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره جنوبی» بود.

نیروی دریایی سپاه گفته است این نفتکش را «به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان» در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه توقیف کرده و این شناور در بعدازظهر دوشنبه در بندرعباس پهلو گرفته است.

 

توقیف این کشتی در حالی صورت گرفته که مذاکرات بین دو کشور درباره پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به نتیجه نرسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که مذاکرات دو طرف «به کندی» پیش می‌رود و «از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایت‌مندی نداریم.»

او همچنین گفت قرار است قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی «در روزهای آینده» به ایران سفر کند.

بانک مرکزی ایران میزان پول‌های مسدودشده در کره جنوبی را هفت میلیارد دلار ذکر کرده است.

از سوی دیگر حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، نیز گفته بود «کره‌ای‌ها هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده انجام نداده‌اند».

به گفته او، روز شنبه این اتاق در جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، پیشنهادهایی را برای تهاتر، به ویژه مربوط به واکسن کرونا، ارایه کرده است.

او نسبت به همکاری کره جنوبی در این زمینه ابراز تردید کرد و گفت: «باید دید کره‌ای‌ها در این‌باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند.»

وجود تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون مانع از تبادلات بانکی میان این کشور و کره جنوبی شده است.

همچنین توقیف این نفتکش در خلیج فارس در شرایطی است که تنش‌ها در منطقه طی روزهای اخیر و همزمان با اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More