شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه پاسداران یک نفتکش خارجی را در خلیج‌فارس توقیف کرد

دولت بریتانیا به اعلام توقیف یک نفتکش خارجی از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز واکنش نشان داد و خواستار اطلاعات بیشتر در این زمینه شد.

یک سخنگوی دولت بریتانیا، روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر، گفت: «ما به طور گسترده به دنبال اطلاعات درباره توقیف یک نفتکش در خلیجفارس هستیم.»

این مقام لندن همچنین از مقامات ایرانی خواست که در زمینه کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش کنند.

سخنگوی دولت بریتانیا اضافه کرد: «ما به صورت دائم وضعیت را از نظر امنیتی تحت نظر داریم و به حفظ آزادی تردد دریایی بر اساس حقوق بین‌الملل متعهد هستیم.»

 روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر، در اطلاعیه‌ای نوشت که گشت‌های شناوری این نیرو در خلیج فارس و تنگه هرمز، «پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی» و «پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی»، این کشتی را روز یکشنبه ۲۳ تیر در جنوب جزیره لارک توقیف کرده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در این اطلاعیه‌ اما گفت که «ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف هر گونه شناور دیگر توسط ایران» را تکذیب می‌کند.

بر اساس این اطلاعیه، این کشتی «حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق» بوده است.

سپاه پاسداران اعلام کرده که «این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد، با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت  برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود.»

دو روز پیش، برخی از رسانه‌ها از ناپدید شدن نفتکش «ریاح» که در حال عبور از تنگه هرمز بود، خبر دادند.

ابتدا عنوان شد این نفتکش که با پرچم پاناما در حرکت بوده، متعلق به امارات متحده عربی است، اما یک مقام اماراتی هرگونه ارتباط نفتکش یاد شده با این کشور را رد کرده و گفته هرگز در این باره اعلام وضعیت اضطراری نشده است.

بر اساس داده‌های دریانوردی، این نفتکش از شامگاه شنبه ۲۲ تیر، اعلام موقعیت خود را متوقف کرده است.

در پی انتشار این خبر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد که این نفتکش به «دلیل نقص فنی» به ایران منتقل شده تا «تعمیر» شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «یک نفتکش خارجی به علت نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفتند و توسط یدک کش آن را به سمت آب‌های ایران منتقل کردند.»

اما دو مقام آمریکایی موضوع ناپدید شدن نفتکش «ریاح» در خلیج فارس را مرموز خواندند و گفتند مطمئن نیستند که نفتکش یاد شده توسط ایران توقیف شده و یا پس از بروز مشکل فنی از سوی این کشور نجات پیدا کرده است.

به گزارش رویترز، یکی از این مقام‌های آمریکایی با نامعلوم خواندن وضعیت این نفتکش، گفت که مشخص شده که نفتکش در آب‌های ایران است. اما علت آن مشخص نیست. که  آیا ایران این نفتکش را توقیف کرده یا نجات داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More