شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه پاسداران از توقیف «یک نفتکش انگلیسی» در تنگه هرمز خبر داد

سپاه پاسداران از توقیف یک «نفتکش انگلیسی» در تنگه هرمز خبر داد.

روابط عمومی سپاه پاسداران شامگاه جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصرجمعه ۲۸ تیر  یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو (stena impero) هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

در اطلاعیه سپاه پاسداران تاکید شده است که این نفت‌کش «پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.»

سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا پس از انتشار گزارش‌ها درباره توقیف این نفتکش، گفت کهکشورش «سریعا خواهان دسترسی به اطلاعات بیشتر و ارزیابی موقعیت است».

شرکت کشتیرانی «استنا بالک» نیز شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای گفت که نفتکش استنا امپرو به هنگام توقیف در آب‌های بین‌المللی بوده است. به نوشته  «استنا بالک» این نفتکش ساعت شش عصر به وقت محلی از سوی چند قایق تندرو متوقف و به آب‌های ایران برده شده است.

همزمان مدیرکل بنادر هرمزگان درباره دلیل توقیف این نفتکش از سوی سپاه پاسداران،گفت:«گزارش هایی مبنی بر حادثه آفرینی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو دریافت کردیم و از نیروهای نظامی درخواست کردیم که این نفتکش را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا بررسی های لازم انجام شود.»

از زمان توقیف یک نفتکش گریس‌۱ در تنگه جبل الطارق در ۱۳ تیر ماه، مقام‌های مختلف در ایران از فرماندهان سپاه تا مقام‌های وزارت خارجه و حتی شخص علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که این اقدام بریتانیا بی پاسخ نخواهد ماند.

بریتانیا اما تاکید کرده است که توقیف نفتکش گریس‌۱  در «چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» انجام شده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی با رد ادعای بریتانیا، اعلام کرده‌اند که این نفتکش عازم سوریه نبوده است.

خبر توقیف یک نفتکش که سپاه پاسداران آن را «نفتکش انگلیسی» معرفی کرد ساعتی پس از آن اعلام شد که دادگاهی در جبل الطارق توقیف نفتکش گریس‌۱ را برای دو هفته دیگر تمدید کرد.

رای دیوان عالی جبل‌الطارق، روز جمعه ۲۸ تیر، دو روز پس از دیدار فابیان پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق با مقام‌های ایرانی در لندن صادر می‌شود.

آمریکا در نخستین واکنش به خبر توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی نیروهای سپاه‌ پاسداران ایران اعلام کرد که این موضوع مطلع است و به به همکاری با شریکان و متحدان خود برای مقابله رفتارهای مخرب ایران ادامه خواهد داد.

مقام‌های آمریکایی به شبکه خبری سی.ان.ان گفته‌اند که شامگاه جمعه یک نفتکش دیگر نیز در آب‌های تنگه هرمز توقیف شده است.نام نفتکش توقیف شده دوم Mesdar عنوان شده است.

دومین نفتکش توقیف شده بریتانیا با پرچم لیبریا در حال حرکت بوده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن ابراز نگرانی شدید از توقیف دو نفتکش بریتانیایی از سوی ایران در تنگه هرمز، گفت که خدمه این نفتکش‌ها از کشورهای مختلفی هستند، اما هیچ یک از خدمه بریتانیایی نیست.

 

این خبر تکمیل می‌شود

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More