شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه پاسداران:‌ به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی را منتشر می‌کنیم

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای، ادعای آمریکا در زمینه سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز را«مضحک، بی پایه و بی‌اساس» خواند و اعلام کرد که به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر خواهد کرد.

این بیانیه روز جمعه، ۲۸ تیر منتشر و در آن تاکید شده که تصاویر مورد نظر، پهپاد نیروی هوافضای سپاه را «در حال اجرای ماموریت جاری» خود در منطقه، «قبل و بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها» و «بازگشت سالم به پایگاه»نشان می‌دهد.

یک روز پیش از آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده از سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی باکسر در تنگه هرمز خبر داد. به گفته او، این پهپاد پس از نزدیک شدن به شناور آمریکایی و بی‌توجهی به هشدارهای داده شده، هدف قرار گرفته است.ایران ادعای آمریکا را رد کرده است. ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با تکذیب این ادعا، گفته تمامی پهپادهای ایران به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین واکنش به این خبر، با انتشار نقشه‌ای در صفحه توییتر خود، فاصله آمریکا و ایران را در واکنشی یک کلمه‌ای «یادآوری» کرد.

پس از آن، ظریف در مناسبت‌های مختلف پیام‌هایی در این زمینه داد، از جمله: «امروز هیچ خبری در مورد از دست دادن یک پهپاد نداشتیم.»، «موضوع پهپاد تحت بررسی است.» و «بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در واکنش به سخنان روز چهارشنبه دونالد ترامپ درباره سرنگونی یک پهپاد ایرانی، در توییتر نوشت:«ما پهپادى را نه در تنگه هرمز و نه در هيچ جاى ديگر از دست نداده ايم.»

او در ادامه به کنایه افزود: «نگرانيم ناو هواپيمابر باكسر، پهپاد آمريكايي را به اشتباه ساقط كرده باشد.»

تنش بین ایران و ایالات متحده در منطقه پس از آن بالا گرفت که حدود یک ماه پیش، یگان موشکی سپاه سپاه پاسداران یک پهپاد پیشرفته آمریکایی را در تنگه هرمز سرنگون کرد.

به گفته جمهوری اسلامی پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی‌ ایران شده بود. این در حالی است که  واشنگتن با رد این ادعا، گفته که پهپاد یاد شده در حریم بین‌المللی بوده است.

بیم آن می‌رود که ادامه این تنش، جنگی دیگر را در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More