شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه از موشک بالستیک دزفول در مرکز زیرزمینی تولید موشک‌‌های خود رونمایی کرد

 

ایران موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول» را در شهر زیرزمینی موشک‌های بالستیک سپاه رونمایی کرد. برد این موشک یک هزار کیلومتر عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مراسم رونمایی از این موشک و شهر موشکی سپاه روز  پنجشنبه ۱۸ بهمن، با حضور محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.

سپاه پاسداران گفته است که موشک دزفول به موشک ذوالفقار نزدیک است اما برد آن ۳۰۰ کیلومتر بیشتر است و قدرت تخریبی آن هم دو برابر است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن سپاه گفت: «رونمایی از این شهر تولید موشک در اعماق زمین، پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها است که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند.»

در قطعنامه ۲۲۳۱  شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، از دولت ایران خواسته شده است که برای هشت سال از کار و آزمایش بر روی موشکی‌های بالستیک، که توان حمل کلاهک‌های اتمی دارند، خودداری کند.

رونمایی از موشک بالستیک دزفول از سوی سپاه، در حالی صورت می‌گیرد که ایران از سوی کشورهای غربی به خاطر پیشبرد برنامه‌های موشکی خود زیر فشار است.

سه‌شنبه این هفته، ۱۶ بهمن‌ماه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، از ادامه و گسترش فعالیت‌های موشکی ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه از دولت ایران خواسته شده بود که برنامه تولید موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بیانیه گفته بودند که ایران نه تنها تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را افزایش دهد؛ بلکه بر شمار آزمایش‌های موشکی خود نیز افزوده است.

ایران در تمامی این سال‌ها مدعی بوده که تقویت توان موشکی‌اش صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و کشوری را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر، ایران بارها تاکید کرده است که بر سر برنامه موشکی‌اش حاضر به مذاکره نیست و هیچ امتیازی در این زمینه نخواهد داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More