شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سونامی کرونا در سیستان و بلوچستان؛ نمکی انتقادها به وضعیت را «بلوا و سیاه‌نمایی‌» خواند

 

 

در حالی که بحران شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد، وزیر بهداشت انتقادهای گسترده مردم و برخی مسئولان محلی درباره کمبود امکانات درمانی در این استان را «بلوا، سیاه‌نمایی‌ و فتنه‌انگیزی‌» خواند.

اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه به ایلنا گفت: «بنا به آمار رسمی ارائه شده روز شنبه حدود ۶۰۰ نفر مبتلا و حدود ۲۳ نفر نیز کشته شدند، اما این آمار بیشتر است چراکه بسیاری از افراد در خانه‌ها فوت می‌کنند.»

او با اشاره به کمبود امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان، از نیروهای مسلح خواست «حتما بیمارستان‌های صحرایی را برپا کنند».

حسین‌زهی گفت: «بیمارستان‌های استان جا ندارند و تخت‌های آن‌ها پر است. خیلی از این افراد که مراجعه می‌کنند، چون تخت نیست به خانه بازمی‌گردند و در آنجا جانشان را از دست می‌دهند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «اگر کسی خودش از نظر مالی بتواند کپسول تهیه کند می‌تواند زنده بماند، اما اکثر کسانی که جانشان را از دست می‌دهند افرادی‌اند که در بیمارستان‌ها برایشان جا نیست و به خانه می‌روند و توان تهیه کپسول اکسیژن هم ندارند.»

اما سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز دوشنبه انتقادهای گسترده از وضعیت رسیدگی به بیماران کرونا در استان سیستان و بلوچستان را «بلوا، سیاه نمایی‌ و فتنه‌انگیزی‌» خواند و گفت: «اکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم.»

همزمان، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت به ایسنا گفت: «خوشبختانه در مورد اکسیژن‌ساز و تخت بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان مشکل خاصی وجود ندارد.»

 

 

این در حالی است که حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس پر شدن تخت‌های بیمارستانی استان را تایید کرده و برخی فعالان مدنی و اعضای کادر درمان در ایرانشهر و سراوان هم در روزهای گذشته از کمبود سرم و اکسیژن‌ساز گزارش داده‌اند.

همچنین پیشتر ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس، گفت سراوان با جمعیت ۴۸۰ هزار نفری فقط یک بیمارستان و یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی دارد که او هم رییس بیمارستان است. همچنین این بیمارستان بخش مجزای کرونا ندارد و فقط چند تخت به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

در حالی که مردم و مقام‌های محلی سیستان و بلوچستان نسبت به روند کند واکسیناسیون کرونا در این استان معترضند، سخنگوی وزارت بهداشت مردم را در افزایش شدید شیوع کرونا مقصر دانست.

لاری گفت: «عدم رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، تجمع در محل‌های سربسته با توجه به گرمای هوا و بسته بودن در و پنجره و عدم وجود تهویه مناسب، در روند افزایشی بیماری در این استان موثر بوده است.»

اما نماینده خاش درباره روند واکسیناسیون در استان سیستان و بلوچستان گفته است: «متاسفانه معاون وزیر گفته ما مشکلی نداریم، اما مردمی که به مراکز مراجعه می‌کنند، می‌گویند واکسن وجود ندارد.»

علاوه بر کندی روند واکسیناسیون کرونا در ایران از جمله در سیستان و بلوچستان که موجب موج دیگری از شیوع کرونا شده، خبرگزاری ایلنا دلیل شیوع گونه جهش‌یافته کرونا در استان سیستان و بلوچستان را ناکارآمدی دولت در کنترل مرزها اعلام کرد.

ایلنا روز دوشنبه نوشت: «وقتی مرزها را کنترل نکردند و کرونای هندی، ساده، به سادگی آب خوردن به جنوب شرقی‌ترین استان کشور نفوذ کرد، مشخص بود که چنین روزهای سیاهی در راه خواهد بود.»

همچنین در حالی که روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، روز دوشنبه از فعال بودن «همه گمرکات این استان» سخن گفت، محمود تهی‌دست، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت‌ ادارات استان، شامل گمرک و بانک‌ها، تعطیل است و به همین دلیل همه اقتصاد و تجارت این استان تعطیل است. 

او تاکید کرد حتی اگر مرز پاکستان هم باز شود، به دلیل تعطیل بودن گمرک، تجارت خاصی نمی‌توان انجام داد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More