شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سومین جلسه دادگاه حمید نوری؛ خاطرات زندانیان و پیامک‌های نوری به اژه‌ای و فلاحیان

 

 

سومین روز دادگاه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت، به توضیح نقش او در اعدام‌های دسته جمعی دهه شصت اختصاص یافت. حمید نوری هویت خود را انکار کرده اما پیامک‌های او به دو مقام جمهوری اسلامی در کیفرخواست ذکر شده است.

سومین جلسه دادگاه دادگاه حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام چندین هزار زندانیان سیاسی روز پنجشنبه ۲۱ مرداد در استکهلم سوئد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، پلیس پیش از آغاز جلسه نرده‌هایی را در اطراف ساختمان محل برگزاری دادگاه قرار داد و تردد تجمع کنندگان به مقابل این ساختمان محدود شد.

 

 

 

حمید نوری هویت خود را انکار کرده اما دادستان در دادگاه پیامک‌هایی از او را ارائه کرد که او در آنها خود را حمید نوری یا حمید عباسی معرفی می‌کند.

بر اساس کیفرخواست که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، حمید نوری پیامک‌هایی را به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس فعلی قوه قضاییه، و علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌فرستاده است.

در سومین روز از دادگاه حمید نوری به نقش او در بازجویی از زندانیان پیش از حضور آنها در برابر کمیته مرگ نیز پرداخته شد.

 به گفته دادستان سوئدی، زندانیان ابتدا به سلول انفرادى منتقل می‌شدند و نوری به اتفاق همکارانش آنها را برای حضور در کمیته مرگ آماده می‌کرد. در جلسه دادگاه به نام‌های دو بازجوی دیگر، «ناصريان» و «لشكرى»، اشاره شد.

بر اساس گزارش زندانیان سیاسی زندان گوهردشت، از جمله ایرج مصداقی، «ناصریان» همان محمد مقیسه، قاضی دادگاه انقلاب، و «داود لشگری» نیز معاون امنیتی این زندان بوده است.

به گفته دادستان، نوری و همکارانش پس از بازجویی چند دقیقه‌ای، زندانیان را به سوی كميته مرگ مى‌بردند اما به آنان می‌گفتند اين كميته عفو است و زندانیان از سرنوشتی که در انتظارشان بود بی‌خبر بودند.

در جلسه روز پنجشنبه دادگاه نماها و نقشه‌هایی از زندان گوهردشت به نمایش درآمد و به بخش‌هایی از خاطرات ایرج مصداقی و حسین فارسی اشاره شد.

 

 

بر اساس خاطرات ایرج مصداقی، در یک مرحله حدود ۶۰ زندانی برای رفتن به بازجويي نزد كميته مرگ آماده شدند و نیمی از آنان در ١٨ مرداد ۶۷ اعدام شدند.

جلسه بعدی دادگاه روز سه‌شنبه آینده، ١٧ اوت، برگزار می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی دادگاه، ارائه دفاعیات حمید نوری از ماه نوامبر یعنی حدود سه ماه دیگر آغاز خواهد شد.

حمید نوری در دو جلسه قبلی دادگاه به مشارکت در اعدام چندین هزار زندانی سیاسی در تابستان ۶۷، قتل و انجام جنایت آشکار و نقض حقوق بین‌الملل متهم شد.

او در ۱۸ آبان ۹۸ در استکهلم بازداشت شد و اولین مقام قضایی است که در خارج از ایران به دلیل نقش داشتن در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ محاکمه می شود.

ابراهیم رئیسی که اکنون مقام ریاست جمهوری را برعهده را برعهده دارد در آن زمان به عنوان معاون دادستان تهران یکی از از اعضای هیات مرگ بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More