شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه اتهام دادگاه انقلاب علیه مرضیه امیری،روزنامه‌نگار بازداشت شده روز کارگر

مرضیه‌ امیری، روزنامه‌نگار بازداشت شده در روز کارگر که هم اکنون در زندان اوین زندانی است از سوی دادگاه انقلاب تهران به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شد.

سمیرا امیری،‌ خواهر این روزنامه‌نگار زندانی در  صفحه توئیتر خود از «تفهیم اتهام» این روزنامه‌نگار پس از دو ماه بازداشت خبر داد و گفت که دادگاه انقلاب در متن کیفرخواست صادره برای مرضیه امیری، این روزنامه نگار را به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم کرده‌است.

مرضیه امیری، خبرنگار سرویس اقتصادی روزنامه شرق،۱۱ اردیبهشت،روز جهانی کارگر،  برای تهیه گزارش خبری از اعتراضات کارگران در محل تجمع شماری از کارگران و فعالان کارگری مقابل مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود اما پس از بازداشت تعدادی  از فعالان کارگری  شرکت کننده در این تجمع، او برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان به «بازداشتگاه وزرا» رفت  که خودش هم از سوی «پلیس امنیت تهران» بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار هفته‌ها در  بند ۲۰۹ زندان اوین، بند متعلق به وزارت اطلاعات، تحت بازداشت و بازجوئی قرار داشت.

مرضیه امیری که همزمان با خبرنگاری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است پیشتر در ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ که همزمان بود با هشت مارس، روز جهانی زن، در تجمع شماری از فعالان حقوق زن برای اعتراض به وضعیت اشتغال  مقابل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

پرونده مرضیه امیری در اختیار شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران است که ریاست آن را محمد مقیسه بر عهده دارد. درحالی که این روزنامه‌نگار که بیش از دو ماه در بازداشت موقت بوده، محمد مقیسه‌ با درخواست او برای تبدیل «قرار بازداشت موقت» به «قرار وثیقه» مخالفت کرده است.

این در حالی است که روز سه شنبه ۱۱  تیر ماه بیش از پانصد تن از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در نامه‌ای سرگشاده از روحانی و رئیسی خواستند «زمینه آزادی هر چه سریعتر» مرضیه امیری و همچنین مسعود کاظمی روزنامه نگار دیگری که بازداشت شده را فراهم کنند.

در این نامه که خطاب به نمایندگان مجلس، رئیس جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه نوشته شده، امضاء کنندگان با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته «برخی از روزنامه‌نگاران به سبب فشار برخی از نهادهای امنیتی احضار، بازداشت یا بیکار شده‌اند»، تاکید کردند که «مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران از تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان تجمع روز کارگر در مقابل مجلس و انجام وظیفه حرفه‌ای خود توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده و بازداشت او تاکنون ادامه یافته است.»

همچنین مسعود کاظمی، دیگر روزنامه‌نگاری است که محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با افزایش «قرار کفالت» او را به یک میلیارد تومان، او را روانه زندان کرده‌ است.

در نامه‌ای که به امضای ۵۶۴ تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای رسیده به موادی از قانون اساسی اشاره شده که بر آزادی مطبوعات و منع مقامات حکومتی از سلب آزادی شهروندان تاکید کرد.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در نامه خود خواهان آزادی فوری مرضیه امیری و مسعود کاظمی شدند و خطاب به حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی  نوشتند که «به‌منظور پاسداری از اصول نهم و بیست و چهارم قانون اساسی و قانون مطبوعات، در راستای حمایت از اصحاب قلم که طی سال‌های اخیر، بارها قربانی خل قانون جامع حمایتی و عدم امنیت شغلی بوده‌اند، اقدام و زمینه آزادی هرچه سریعتر همکارانمان را فراهم کنید.»

تاکنون هیچ یک از مقام‌های قوه قضائیه، دولت و نمایندگان مجلس به درخواست بیش از پانصد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای برای آزادی هرچه زودتر «مرضیه امیری و مسعود کاظمی» پاسخ نداده‌اند.

یک روز بعد از انتشار این نامه سرگشاده اما مرضیه امیری را از زندان اوین به دادگاه انقلاب تهران منتقل کرده و در آنجا این روزنامه‌نگار را به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More