شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سند ارسالی برای سامانه «سوت‌بزن»: وضعیت مراکز درمان در خوزستان بحرانی است

بر اساس یک گزارش رسمی درباره وضعیت مراکز بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان که به سامانه «سوت بزن» ایران‌اینترنشنال ارسال شده، مدیران ستادی و محلی و حتی برخی از پزشکان و پرستاران به دلایل مختلف از جمله مالی، انگیزه‌ای برای بهبود و مراقبت مبتلایان به کرونا ندارند.

سامانه سوت‌بزن با هدف دریافت مدارک و مستندات شهروندان از فساد در ایران و ارتقا و توسعه آگاهی و توجه به مسائل مرتبط با شفافیت و پاسخ‌گویی در جامعه راه‌اندازی شده است. براساس سند ارسالی به این سامانه، بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان خوزستان با مشکلاتی چون «ویزیت‌های بی‌کیفیت»، «کمبود آی‌سی‌یو» و «نبود برنامه مدون عملیاتی» مواجه‌اند.

این گزارش از سوی تیمی از اعضای هیات علمی مجتمع بیمارستانی خمینی تهران تهیه شده که در روزهای سوم تا ششم تیرماه به دعوت علیرضا افشار، نماینده وزیر بهداشت در استان خوزستان، به این استان سفر کردند. محمدتقی بیگ‌محمدی، محمدرضا صالحی و نسیم خواجوی راد، اعضای این تیم سه نفره بودند. آنان در این سفر، در مجموع از شش بیمارستان استان خوزستان، شامل بیمارستان رازی اهواز، بیمارستان‌های حاجیه نرگس و نفت ماهشهر و بیمارستان‌هایی در اندیمشک، مسجد سلیمان و سوسنگرد بازدید کردند.

در جریان این بازدیدها، فرایند پذیرش بیماران، بستری بیماران در اورژانس، شرایط بخش‌های ویژه کرونا، خدمات پزشکی و پرستاری مرتبط، ویزیت بیماران بدحال و ارائه مشاوره‌های لازم در جهت مدیریت بیماران بررسی شد. طبق این سند تیم اعزامی از سوی مجتمع بیمارستانی امام خمینی، که خود طی ماه‌های اخیر به طور مستقیم درگیر مدیریت و درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بوده، همچنین با بررسی تعداد و نحوه ترخیص روزانه بخش‌ها، نشست‌هایی را نیز با مدیران و پزشکان هر بیمارستان برگزار کردند.

این تیم نتیجه تحقیقات خود را در این گزارش در قالب یازده «مشکل» ارائه و تلاش کرده‌اند با ذکر برخی توصیه‌ها به راه‌حل این مشکلات بپردازند.

بی‌انگیزگی برای مراقبت و بهبود بیماران

اعضای تیم اعزامی، اولین مشکل را «نبود انگیزه و احساس مسئولیت در بین بعضی از مدیران ستادی و محلی دانشگاه علوم پزشکی در جهت بهبود و مراقبت بیماران» اعلام کردند.

این تیم برای حل این مشکل، خواستار «پایش مدیران ستاد مرکزی شهرستان‌ها و تقویت انگیزه مدیران قوی و توبیخ مدیران ناکارآمد» شده و همچنین «برگزاری وبینار روزانه کوتاه‌مدت» مسئولان دانشگاه با پزشکان و پرستاران شهرستان‌های با نرخ مرگ و میر بالا را توصیه کرده است.

بر اساس این گزارش، «نبود برنامه مدون عملیاتی زمانبندی شده برای کاهش مرگ و میر در استان»، دومین مشکل است که حل آن نیازمند «تدوین سریع برنامه عملیاتی استانی و شهرستانی با حضور کارشناسان بهداشتی درمانی ملی و محلی» است.

پایبند نبودن به اصول بهداشتی

سومین مشکل، «عدم پایبندی جدی به اصول بهداشتی و پیشگیری از سوی مردم شهرستان‌های» خوزستان اعلام شده که سه راه حل برای آن در نظر گرفته شده است؛ اول: «تقویت معاونت بهداشتی دانشگاه با نیروهای پرانگیزه و جوان»، دوم: «جلسه با بزرگان و شیوخ قبایل و حضور آنها در صداوسیما و پیام‌های این بزرگان در فضای مجازی برای تشویق انسجام عمومی و افزایش برای پایبندی مردم به قوانین بهداشتی» و سوم: «کلاس‌های آموزش حقیقی با تعداد کم و مجازی توسط بهورزان، کارشناسان بهداشتی و داوطلبین محلی با حضور بزرگان منطقه‌ای برای مردم منطقه در جهت مرور و یادآوری برنامه‌ها.»

مراقبت درمانی ضعیف

«اختصاص بیمارستان‌های کوچک و بی‌تجربه به کرونا در مرکز استان و بخش‌های با حداقل خدمات و پرستار در تعدادی از شهرستان‌ها» به عنوان چهارمین مشکل در این گزارش مطرح شده است.

تیم اعزامی مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران برای حل این مشکل، خواستار «درگیر کردن بیمارستان‌های بزرگ و پیشرفته دانشگاهی و هماهنگی و الزام بزرگان رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مرکز استان جهت ویزیت و مداوای بیماران و حداقل همکاری با تیم‌های درمانی» و همچنین «توزیع نیروهای پرستاری و خدمات با اولویت بخش‌های کرونایی» شده‌ است.

«مراقبت‌ درمانی ضعیف بیماران بستری، بی‌انگیزگی و بی‌مسئولیتی تعدادی از پزشکان بخصوص متخصصین قلب در جهت ویزیت و مدیریت صحیح بیماران»، دیگر مشکل این شش بیمارستان استان خوزستان است.

یکی از راه‌حل‌هایی که تیم اعزامی برای حل این مشکل مطرح کرده، «اجبار در ویزیت روزهای تعطیل دست‌کم برای بیماران بدحال» است. اما به گزارش این سه عضو هیات علمی مجتمع بیمارستانی امام خمینی، در میان این شش بیمارستان خوزستان «اکثر بیمارستان‌ها آی‌سی‌یو خود را به موارد غیر کووید اختصاص داده‌اند و بیماران اینتوبه در بخشها یا در قسمت‌های نامناسب بستری شده‌اند.»

آنان برای حل این مشکل، خواستار آن شده‌اند که «حداقل یک آی‌سی‌یو استاندارد در هر شهرستان با پرستاران مجرب» برای مراقبت بیماران کووید اختصاص داده شود و به طور روزانه در این زمینه به دانشگاه گزارش داده شود.

«ویزیت بی‌کیفیت بیماران بدحال در روزهای مختلف توسط متخصصین بیهوشی مختلف و عدم وجود پزشک معالج مشخص»، «ویزیت بی‌کیفیت و چرخشی بیماران بین متخصصین عفونی و داخلی مختلف در روزهای مختلف» و «عدم توجه ویژه تیم‌های درمانی و نبود نگاه تیمی به مدیریت بیماران بدحال» از دیگر مشکلاتی است که بر اساس این سند، بیمارستان‌های پذیرای مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان به آن دچار هستند.

نداشتن انگیزه مالی

دهمین مشکلی که در این سند ذکر شده، «عدم وجود انگیزه مالی در گروه‌های درمانی پزشکی و پرستاری مراقبت بیماران کرونایی» است.

همچنین «عدم هماهنگی شهرستان‌ها با ستاد دانشگاه» آخرین مشکلی است که تیم اعزامی به آن پرداخته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More