شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر بریتانیا در تهران: جبل‌الطارق حق داشت نفتکش‌ گریس ۱ را توقیف کند

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران گفت «جبل‌الطارق حق داشته نفتکش‌گریس ۱ را توقیف کند.»

سفیر بریتانیا در تهران این سخنان را روز جمعه ۲۵ مرداد، ساعاتی پس از آن بیان کرد که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با رفع توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱  از سوی جبل‌الطارق،‌ اعلام کرد که فروش و حمل نفت به سوریه قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد.

 

راب مک‌ایر در واکنش به این موضع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت «شواهد روشن است: قصد فرستادن نفت به نهاد‌های تحريم شده‌‌ی سوريه بوده است.» او در ادامه افزوده که  «كشتی گريس ١ بدون مجوز (فاقد پرچم) بوده است. جبل‌الطارق حق داشته است آن را توقيف» کند.

 

 

پیشتر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از توقیف نفتکش گریس ۱ از سوی نیروی دریایی بریتانیا، گفته بود «مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟»

سفیر بریتانیا در تهران در ادامه توییت خود، نوشت: «اروپا تجارت نفت ايران را تحريم نكرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غيرنقدی به نهادهای تحريم شده از طريق اروپا غير قانونی است.»  به گفته مک‌ایر، «كشتی گريس ١ در قلمرو اروپا بوده و اين امری غير قابل انكار  است.»

نفتکش گریس ۱ حدود یک ماه پیش، ۱۳ تیرماه به دلیل «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»، از سوی نیروی دریای بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

در پی آن، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مقصد کشتی سوریه نبوده است. مقام‌های ایران با محکوم کردن اقدام بریتانیا، توقیف این نفتکش  را مصداق «دزدی دریایی» دانستند و هشدار دادند که این اقدام «بی‌پاسخ» نخواهد ماند.

با گذشت چهل روز از توقیف نفتکش گریس ۱ ، دولت محلی جبل‌الطارق دیروز، پنج‌شنبه ۲۴ مرداد، اعلام کرد که با دریافت تضمین‌های لازم از سوی مقام‌های ایرانی در خصوص مقصد محموله، توقیف این نفتکش رفع شده است.

در خلال تصمیم‌گیری دیوان عالی جبل‌الطارق در این زمینه، وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف شد، اما دادگاه جبل‌الطارق این درخواست را نپذیرفت و حکم به رفع توقیف نفتکش گریس ۱  داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More