شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر بریتانیا «احضار» به وزارت امور خارجه ایران را تکذیب کرد

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، احضار خود به وزارت امور خارجه ایران را تکذیب کرد.

مک‌ایر روز یکشنبه ۲۶ خرداد، در پاسخ به یکی از کاربران توئیتر نوشت: «جالب است، من نمی‌دانستم.»

او در ادامه اضافه کرد: «من دیروز (شنبه) درخواست یک ملاقات فوری با وزارت امورخارجه دادم و آنها مرا پذیرفتند. احضاری در کار نبود. قطعا من به هر احضاری پاسخ خواهم داد، همانطور که هر سفیری چنین کاری را می‌کند»

وزارت امور خارجه ایران شامگاه شنبه با انتشار بیانیه‌ای از احضار مک‌ایر خبر داد و اعلام کرد که در جریان این احضار «مراتب اعتراض شدید نسبت به متهم کردن ایران در حملات به نفتکش‎ها» به وی ابلاغ شد.

بریتانیا روز جمعه با تاکید براینکه «ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را مسئول حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان می‌داند، اعلام کرده بود که که هیچ نیروی دولتی یا غیردولتی دیگری نمی تواند عامل این حملات باشد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه خود تاکید کرده بود که بنابر بررسی‌های انجام شده تقریبا مطمئن است سپاه پاسداران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است. 

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا،نیز  ضمن محکوم کردن این حملات گفتکه ایران قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده است. او از ایران خواست تا تمام اشکال فعالیت‎های بی‎ثبات کننده را متوقف کند.

وزیر خارجه بریتانیا افزود حملات اخیر به نفتکش‎ها «بر اساس سابقه ایران در بی‎ثبات‌سازی انجام شده و یک خطر جدی برای منطقه است».

وزارت امور خارجه ایران در ملاقات با مک‌ایر سخنان هانت را  «اظهارات خلاف واقع» و «تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان» عنوان کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است که دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در پی احضار سفیر بریتانیا در تهران «شدیدا به این مواضع غیرقابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس» اعتراض کرده است.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران همچنین « اتهام مطروحه» از سوی وزیر خارجه بریتانیا را «اتهامی بدون سند و مدرک» توصیف و تاکید کرده است که اتهام دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها از سوی بریتانیا «بدون ارائه کمترین سند و مدرکی و تنها در چارچوب سیاست دنباله روانه لندن از واشنگتن مطرح شده» است.

این وزارتخانه در بیانیه خود عنوان کرد: «در جریان جلسه غیرعلنی پنجشنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل هیچکس به جز انگلیس با این اتهام واهی آمریکا همراهی نکرد و حتی بسیاری از رسانه‌های بین المللی شناخته شده نیز ادعای آمریکا و انگلیس را به استناد اظهارات مقامات شرکت مالک کشتی و ملوانان آن رد کردند.»

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه با «تقبیح این اتهامات» و «بی اساس» خواندن آن، «اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران» را به سفیر بریتانیا ابلاغ کرد و «خواستار ادای توضیح و تصحیح این موضع» شد.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران همچنین برگزاری چند تجمع مقابل سفارت بریتانیا در تهران را «واکنش‌های مردمی» عنوان کرد و گفت که «واکنش‌های مردمی علیه انگلیس ناشی از اینگونه رویکردهای حمایت گرانه این کشور از ادعاهای بی‌پایه و اساس مقامات آمریکایی در مسائل مختلف» از جمله موضوع حمله به نفتکش‎هاست.

این مقام وزارت امور خارجه ایران خواهان «اتخاذ مواضع واقع گرایانه از سوی دولت انگلیس منطبق با واقعیات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و لزوم تجدید نظر در رویکرد این کشور» شده است و سفیر انگلیس نیز در این دیدار اعلام کرد که «مراتب را فورا به لندن منعکس خواهد کرد».

روابط ایران و بریتانیا در سالهای گذشته فراز و فرود بسیاری داشته است تا آنجا که در ۱۲ آذر ۱۳۸۴ در جریان تجمع گروهی از دانشجویان بسیجی مقابل سفارت بریتانیان در تهران، تجمع کنندگان با بالا رفتن از دیوار سفارت وارد این سفارتخانه شدند و بخش هایی از آن را تخریب کرده و به آتش کشیدند. شامگاه همان روز گروهی دیگر از دانشجویان بسیجی به «باغ قلهک» از زیر مجموعه‌های سفارت انگلیس در تهران حمله بردند.

این حملات منجر به خروج دیپلمات‌های بریتانیایی از تهران، اخراج دیپلمات‌های ایران از لندن منجر شد و وزارت خارجه بریتانیا از قطع کامل روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی خبر داد.

سفارت بریتانیا اول شهریور۱۳۹۴ باردیگر در جریان سفر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه این کشور به تهران بازگشایی شد و سفارت ایران در لندن هم کار خود را از سر گرفت.

روند تجمع مقابل سفارت بریتانیا در چند هفته گذشته باردیگر از سر گرفته شده است، به ویژه پس از آنکه علی خامنه‌، رهبر جمهوری اسلامی، عصر چهارشنبه اول خرداد ماه، گفت: «حضور جلوی سفارت‌ها خوب است، همین نشان دادن تجمع شما تاثیرگذار است، البته متانت و عقلانیت لازم است.»

در چند هفته گذشته اتهاماتی از جمله «برگزاری مهمانی‌های مختط»  از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و امامان جمعه و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به سفارت بریتانیا در تهران وارد شد و در پی آن چند تجمع نیز مقابل ساختمان سفارت برگزار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More