شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر مصطفی الکاظمی به تهران؛ موافقت عراق با لغو دوجانبه روادید

ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق از لغو روادید بین دو کشور خبر داد و گفت که «نقش آفرینی دو کشور در منطقه، جهان و ارتباطات بین‌المللی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.» رییس جمهور ایران توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره را از جمله توافقات دو کشور ذکر کرد.

او همچنین گفت که عراق قول داده سهمیه ۳۰ هزار نفری برای زائران ایرانی مراسم اربعین را افزایش دهد. در روزهای گذشته خبرهای متناقضی درباره افزایش سهمیه زائران ایرانی مراسم اربعین منتشر شده است.

رئیسی ابراز امیدواری کرد که «علیرغم خواست دشمنان» روابط دو کشور افزایش یابد و افزود که « نقش آفرینی دو کشور در منطقه، جهان و ارتباطات بین‌المللی هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.»

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، نیز اعلام کرد که دو کشور خواستار افزایش مبادلات تجاری هستند. او همچنین گفت که عراق از اقدامات جمهوری اسلامی در «تقسیم» روابط با دیگر کشورهای جهان و گفت‌وگوها در این‌باره حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر عراق از حمایت جمهوری اسلامی از عراق در مقابله با گروه داعش تشکر کرد و دومین سفرش به ایران در مدت چند ماه را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو کشور دانست.

میانجی‌گری بین تهران و ریاض، موضوعات منطقه‌ای و آب‌های مشترک از جمله محورهای مذاکرات دو کشور در سفر نخست وزیر عراق به تهران ذکر شده است.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، پیش از این از انجام سه دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد خبر داده و گفته بود که دور چهارم مذاکرات پس از روی کار آمدن دولت رییسی انجام خواهد شد.

روز شنبه هفتم شهریور، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشست یک روزه در بغداد، موسوم به نشست همکاری و مشارکت شرکت کرد و عربستان سعودی، فرانسه، قطر، اردن، امارات متحده عربی، مصر و اردن و از جمله دیگر کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بودند.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در دیدار با نخست وزیر عراق گروه‌های مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی را «مخل امنیت مرزهای دو کشور» خواند و خواستار «خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان» از اقلیم کردستان عراق شد.

سپاه پاسداران در سه روز گذشته به مواضع این گروه ها حمله کرده است

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More