شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر عراقچی به افغانستان بعد از دیدار با طالبان

 

 

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که به تازگی با هیاتی از گروه طالبان در تهران دیدار کرده است، برای دیدار با مقام‌های دولت افغانستان به کابل سفر کرده است.

این دومین سفر این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در یک ماه گذشته به کابل است. هدف از این سفرها و دیدارها، پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی صبح شنبه پانزدهم دی ماه، در کابل با اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان دیدار کرده است. او ۹ دی ماه امسال در تهران با هیاتی از گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

تماس‌های دولت ایران با گروه طالبان را نخستین بار، اول خرداد امسال، محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان تایید کرد ولی گفت «با طالبان تماس داریم ولی این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم، زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی کنیم.»

با این حال،  پنجم دی‌ماه امسال وقتی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان سفر یک‌روزه‌اش به کابل اعلام کرد ایران با طالبان مذاکره کرده است، مشخص شد که راهبرد ایران تغییر کرده و ارتباط مستقیم با طالبان برقرار کرده است.

اگرچه ایران هدف از ارتباط با طالبان را کمک به حل مشکلات امنیتی افغانستان اعلام کرده ولی دولت آمریکا اتهام‌های دیگری متوجه ایران می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ۳۱ اردیبهشت ۹۷، در جریان شروط دوازده‌گانه‌ای که برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران مطرح کرد، از پایان دادن حمایت از طالبان و دیگر تروریست‌ها در افغانستان و پناه‌دادن به اعضای گروه القاعده، به عنوان یکی از شروط اشاره کرد.

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا که اول آبان‌ماه امسال،‌ تحریم‌هایی علیه طالبان اعلام کرد، دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم به حمایت مالی و تکنولوژیک از طالبان کرد. بنابر ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، گروه طالبان برخی حملات علیه دولت افغانستان را با حمایت اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انجام داده و ایران در اقدام به آموزش نظامی برخی اعضای گروه طالبان در یک پادگان آموزشی در شهر بیرجند کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ۸ آذر امسال ایران را متهم کرد که از گروه طالبان حمایت نظامی می‌کند.

گروه طالبان درباره اتهامات دولت آمریکا اظهارنظری نکرده ولی دوشنبه ۱۱دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای، مذاکراتش در تهران را تایید کرد و هدف از این مذاکرات را اعاده صلح و امنیت در افغانستان اعلام کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More