شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعید نمکی: طوفان کرونا در خوزستان سهمگین‌تر از ووهان خواهد بود

 سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با اشاره به تشدید شیوع ویروس کرونا و بحران بیماری در خوزستان گفت «طوفانی سهمگین‌تر از ویروس ووهان» پیش روی این استان خواهد بود.

نمکی روز سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه به کاهش شدید تاب‌آوری کارکنان نظام سلامت اشاره کرد و گفت: «یک ماه قبل به همکارانم گفتم خود را برای یکی از سخت‌ترین ایام مدیریت کرونا که ویروس جهش‌یافته است آماده کنید. خدا نکند که چند خوزستان در آن واحد خلق کنیم، اگر چند خوزستان شکل گرفت نمی‌توان روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم خورد.»

او به وضعیت خوزستان اشاره کرد و افزود: «این طوفان طوفانی سهمگین‌تر از ویرووس ووهان خواهد بود.»

وزیر بهداشت اضافه کرد: «در خوزستان در ۷۲ ساعت ۷۸ همکار من به کرونای جهش‌یافته مبتلا شدند و ما نمی‌توانیم سریع نیروی پرستاری از شهر دیگر جایگزین کنیم.»

او هشدار داد: «وقتی ۳۰ درصد نیروهای ما در عرض چند روز مبتلا شد، این سیستم دچار ضعف می‌شود و نمی‌توان این صحنه‌ غم‌انگیز را مدیریت کرد.»

این هشدار نمکی همزمان با بحرانی شدن وضعیت خوزستان و قرنطینه آن از روز شنبه بیان می‌شود. مقام‌های بهداشتی این استان طی روزهای اخیر بارها نسبت به کمبود نیرو و ظرفیت برای بستری بیماران هشدار داده‌اند.

با اعمال محدودیت‌های تردد در این استان، فرماندار شهرستان هندیجان هم روز سه‌شنبه از بسته شدن مسیرهای ورودی و خروجی خوزستان به استان بوشهر خبر داد.

به گفته نمکی از مجموع ۱۰۰ هزار تست تشخیصی روزانه کرونا در کشور، ۲۰ هزار مورد آن در خوزستان انجام می‌شود.

باید دست و پا ببوسم تا عمل کنند

نمکی در ادامه سخنانش ضمن درخواست از شهروندان برای منتفی کردن برنامه سفر گفت:‌ «التماس کردیم که سفر نباشد،‌ وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود.»

وزیر بهداشت گفت که برای تهیه واکسن از خارج کشور نیز به سازنده خارجی التماس می‌کند و اضافه کرد: «شان ما التماس کردن نیست، اما قبل از آن مجبوریم برای واکسینه کردن جمعیت پرخطر التماس کنیم.»

تصور می‌کنند در خرید واکسن قصور کردیم

وزیر بهداشت در ارتباط با خرید واکسن گفت: «عده‌ای تصور می‌کنند عده‌ای التماس می‌کنند که ما واکسن بخریم و جمهوری اسلامی در خرید واکسن قصور کرده است،‌ در حالی که ژاپن به عنوان هم‌پیمان آمریکا از چند روز پیش واکسن خریده  و کانادا نیز مقدار محدودی واکسن خریده است.»

این سخنان نمکی در حالی است که روزنامه تایمز ژاپن گزارش داده بود در بهمن‌ماه با تایید واکسن‌ فایزر، این کشور واکسیناسیون کادر درمان خود را آغاز کرد. کانادا نیز از آذرماه تزریق واکسن فایزر را به افراد سالمند و کادر درمان آغاز کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More