شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعید ملک‌پور در اولین پیام تصویری بعد از بازگشت به کانادا: هیچ‌کس در ایران از فرارم خبر نداشت

سعید ملک‌پور در اولین پیام تصویری که بعد از تحمل یازده سال زندان و خروج از ایران، منتشر کرد، به بازداشت فرهاد سلمان‌پور، یکی از زندانیان سیاسی پیشین، اشاره کرد و گفت: «از خبر بازداشت فرهادسلمان‌پور شوکه شدم. یکی از اتهام‌هایش را کمک به فرار من عنوان کرده‌اند» درحالی که «هیچ‌کس از فرارم خبر نداشت.»

پیام سعید ملک‌پور پس از آن منتشر شد که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از بازداشت یکی از هم‌بندهای  زندان او، به نام فرهاد سلمان‌پور، خبر دادند. فرهاد سلمان‌پور، زندانی سیاسی است که اولین بار سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و علاوه بر تحمل نزدیک به هفت سال زندان، در سال‌های گذشته نیز چند بار بازداشت شده است. او روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۸، بار دیگر از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

ملک‌پور در این پیام تصویری گفت: «در خبرها خواندم که فرهاد سلمان‌پور را دستگیر کردند و یکی از اتهام‌هایی که عنوان کردند فراری دادن من بوده است. شوکه شدم وقتی این خبر را شنیدم چون موقعی که می‌خواستم فرار کنم، روز آخر از همه خانواده خداحافظی کردم و گفتم به زندان برمی‌گردم. تنها کسی که  از فرار من خبر داشت، خواهرم بود که او هم کانادا بود و برنامه فرار من را ایشان درست کرد. هیچ کس دیگری، حتی مادرم خبر نداشت. من از ایشان خداحافظی کردم و گفتم دارم به زندان برمی‌گردم.»

او در این پیام تصویری خطاب به دستگاه قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، گفت: «واقعا نمی‌فهمم، یازده سال مرا در استرس گذاشتید، الان هم با دستگیر کردن دوستانم می‌خواهید این کار را بکنید.»

ملک‌پور این پیام تصویری را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد و نوشت: «باورم نمی‌شود بعد از ۱۱ سال زندان، هنوز دست از سرم برنمی‌دارند. نمی‌دانم با چه زبانی بگویم هیچ کس در داخل ایران خبر نداشت که می‌خواهم از کشور خارج شوم.»

او تاکید کرد که «متاسفانه دارند از اسم من به عنوان ابزاری برای آزار دیگر زندانیان استفاده می‌کنند.»

ملک‌پور، متولد ۱۳۵۴، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و فعال سایبری است. او اقامت کانادا را دارد و  در مهر  ۱۳۸۷ به دلیل ابتلای پدرش به تومور مغزی برای دیدار و کمک به درمان پدرش از کانادا به ایران سفر کرد که از سوی سپاه پاسداران در جریان یکی از پروژه‌های اطلاعات سپاه به نام «گرداب» بازداشت شد. دادگاه انقلاب ابتدا او را به اعدام و بعد به حبس ابد محکوم کرد و تا ۲۹ تیر ۱۳۹۸ نزدیک به ۱۱ سال بدون مرخصی زندانی  بود.

وقتی بعد از یازده سال زندان، به سعید ملک‌پور با اخذ وثیقه بسیار سنگین برای سه روز مرخصی دادند، او دیگر به زندان بازنگشت. خبر خروج سعید ملک‌پور را اولین بار خواهرش، مریم ملک‌پور، عصر جمعه ۱۱ مرداد ماه به وقت ونکوور در توییتر خود همراه با فیلمی کوتاه از ورود برادرش به کانادا منتشر کرد.

یک روز پس از انتشار خبر بازگشت سعید ملک‌پور به کانادا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضایی ایران، گفت که خروج ملک‌پور «از مبادی غیر رسمی» صورت گرفته است.

اسماعیلی گفت که ملک‌پور در حال گذراندن حکم حبس ابد بود و در تاریخ ۲۹ تیر «برابر با ضوابط و مقررات مربوطه» و «با اخذ وثیقه لازم» به او مرخصی سه روزه داده شد و با توجه به وضعیتی که داشت، «به مراجع امنیتی و اطلاعاتی از ناحیه قضایی مرخصی او اعلام شده بود و نسبت به ممنوع الخروجی او اقدام شد» اما او از «مبادی غیررسمی و بدون گذرنامه» از کشور خارج شد.

رسانه‌های کانادا روز شنبه ۱۹ مرداد، گزارش دادند که علاوه بر خواهر ملک‌پور، یکی از دوستان نزدیکش به نام فرد صوفی، ۶۹ ساله، مالک یک رستوران ایتالیایی در شهر کوکیتلام در استان بریتیش کلمبیای کانادا هفته‌ها قبل از مرخصی سه روزه ملک‌پور از برنامه نجات او از زندان اوین اطلاع داشت.

صوفی این راز را مخفی نگه‌داشت چون می‌توانست برای جان ملک‌پور خطرناک باشد. او یک هفته بعد از بازگشت سعید ملک‌پور به کانادا، در مصاحبه‌ای گفت که یکی از چند نفری است که با همکاری خانواده و دوستان ۱۰۰ هزار دلار جمع‌آوری کرد تا سعید در مرخصی به عنوان وثیقه برای مرخصی از زندان تودیع کند.

صوفی گفت که نزدیک به دو ماه رازی را مخفی نگه‌داشته که می‌توانست برای زندگی سعید ملک‌پور بعد از یازده سال زندان در ایران، خطرناک باشد و تاکید کرد: «من اگر بتوانم این کار را برای صد تن دیگر هم انجام می‌دهم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More