شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سریلانکا خرید نفت خام از ایران را کاملا متوقف کرده است

 

سریلانکا خرید نفت خام از ایران را به کلی متوقف کرده و به دنبال تامین نیاز نفتی خود از منابع دیگر است.

وزیر توسعه منابع پترولیوم سریلانکا، آرجونا راناتونگا روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه، به خبرنگاران گفت:« ما به محض اعلام تحریم‌ها خریدمان را متوقف کردیم. ما از ایران (مستقیما) هیچ نفتی نخریدیم. خرید ما از سنگاپور، دوبی و فوجیره تامین شده است.»

او افزود:«ما به دنبال امضای توافقات بین دولتی در چند ماه آتی هستیم و به دنبال قرادادهای بلندمدتیم.»

سریلانکا تقریبا تمامی نفت خود را که در حدود پنجاه هزار بشکه در روز بود از ایران خریداری و آن را در تنها پالایشگاه خود تصفیه می‌کرد.

پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سریلانکا که دومین تولید کننده بزرگ چای در دنیاست، به دنبال خرید نفت از ایران در قبال صادرات چای بود. با این حال به گفته راناتونگا، سریلانکا نگران عواقب احتمالی خرید نفت از ایران در اثر تحریم‌هاست و اخیرا به دنبال یافتن جایگزینی برای تامین نفت مورد نیاز خود بوده است.  

پیش از توافق هسته‌ای و در زمانی که ایران تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بود، سریلانکا با عربستان سعودی و عمان برای خرید نفت هماهنگی‌هایی کرده بود.

وزیر سریلانکایی اعلام نکرد که گزینه‌های جایگزین احتمالی چه کشورهایی هستند، اما تاکید کرد که کشورش به دنبال توسعه پالایشگاه نفتی خود، و افزایش ظرفیت آن به ۱۲۵ هزار بشکه نفت در روز است.

سریلانکا برای توسه این پالایشگاه که هزینه آن حدود نیم میلیارد دلار برآورد شده، از سنگاپور، پین، کره جنوبی و شرکتهای خاورمیانه‌ای پیشنهادهایی دریافت کرده است.

سریلانکا همچنین در اوایل سال میلادی جاری قرادادهایی برای کاوش‌های گازی با شرکت توتال فرانسه و شرکت شلومبرگر آمریکا امضا کرده است. همکاری با این شرکت‌ها برای کشف میادین گازی شش سال ادامه خواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More