شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
متخصص هواپیماهای بدون سرنشین:

سرنگون شدن پهپاد آمریکایی سخت بود اما غیرممکن نبود

اولریک فرانک، متخصص و تحلیل‌گر حوزه هواپیماهای بدون سرنشین،‌ با اشاره به ارزش اقتصادی و تکنولوژی به کار گرفته شده در پهپاد آمریکایی، ساقط شدن آن را یک «مساله بزرگ» خوانده است.

این محقق حوزه سیاستگذاری شورای اروپایی روابط خارجی،‌ پنجشنبه ۳۰ خردادماه، در حساب توئیتری خود با اشاره به چندین مورد از برجستگی‌های این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، در مورد اهمیت این حادثه توضیح داده است.

به گفته او، این پهپاد بزرگترین سیستم هواپیمای بدون سرنشین در جهان است. فرانک این پهپاد را یک «دستگاه مکنده اطلاعات» خوانده که به تکنولوژی سطح بالا مجهز‌ و بسیار گران‌قیمت است.

این فارغ‌التحصیل دکترای دانشگاه آکسفورد بریتانیا با اشاره به بدون سرنشین‌ بودن این هواپیما گفته است که قطعا از دست دادن یک پهپاد قابل مقایسه با از دست دادن یک خلبان نیست. این محقق در همین زمینه این مساله را مطرح کرده که این پهپادی نبوده که آمریکا نسبت به از دست رفتن آن‌ بی‌تفاوت باشد و سکوت کند.

او همچنین به توانایی پرواز در ارتفاع بالا از سوی این پهپاد اشاره کرده و گفته است که این هواپیما به صورت مشخص طراحی شده تا «بسیار آسیب‌ناپذیر» باشد.

فرانک با تاکید دوباره بر دیدگاه خود از منظر یک «متخصص پهپاد و نه تحلیل‌گر حوزه جغرافیای سیاسی»،‌ نتیجه گرفته است که این حادثه موجب صدمه به اعتبار آمریکا بوده و بر آینده صادرات این پهپاد موثر خواهد بود.

او همچنین تاکید کرده که هرکسی می‌داند که این پهپاد مسلح نبوده است. او مدل‌های Reaper (دروگر) و Predator (شکارچی) از پهپادها را از سری مسلح خوانده است.

این محقق حوزه پهپادها، همچنین با اشاره به ساقط شدن آن اشاره کرده است که سقوط آن در مقایسه با سایر تکنولوژی‌ها بسیار سخت، اما غیر ممکن نبوده است.

روز پنجشنبه، سپاه پاسداران با موشک‌ زمین به هوا یک فروند پهپاد گلوبال هاوک (ار کیو-4) متعلق به فرماندهی مرکزی آمریکا را هنگام پرواز بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد.

پیشتر،‌ رسانه‌ها از قابلیت‌های ویژه و قیمت بالای این پهپاد گزارش‌هایی منتشر کرده بودند. گلوبال هاوک دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است و بعضی از ناظران قیمت آن را بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More